Bloggen

Tre tips til at øge kvaliteten af dine blogindlæg

Blogging er uden tvivl en af de mest populære content marketing-discipliner. Flere og flere virksomheder kaster sig over disciplinen, og mange oplever et stort udbytte. I dette indlæg får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. Desto bedre indlæg du skriver, jo større er chancen for at få succes. 

Som genre er ‘bloggen’ yderst elastisk. Et generelt træk ved genren er, at den er tekstlig, men ellers er genrekonventionerne yderst flydende. Man kan derfor let tilpasse genren efter ens formål. Jeg tror, at genrens elasticitet har været yderst afgørende for, at den har opnået så stort popularitet, som tilfældet er.

Man kan blogge i både privat og erhvervsmæssig sammenhæng. De tips, som jeg giver i dette indlæg, er primært henvendt til folk, der blogger i erhvervsmæssig sammenhæng. Det er dog ikke utænkeligt, at private bloggere også kan bruge et par rådene. Alle er i hvert fald velkomne til at læse med.

De tre tips kommer her:

1. Hav altid en klar og tydelig hensigt med dit indlæg

Et blogindlæg er en kommunikativ handling, og hvis en kommunikationshandling skal være effektiv og resultere i en adfærdsændring hos modtageren, er der en række parametre, der skal være styr på.

Et af de forhold, der skal spille, er blogindlæggets struktur. Hvis strukturen skal sidde i skabet, er det vigtigt, at man ved, hvad man ønsker at kommunikere via sit indlæg.

For nyligt skrev jeg et blogindlæg, hvor jeg ville hjælpe folk med at finde den perfekte gave til kæresten. Allerede inden jeg skrev det første ord, kendte jeg formålet med mit indlæg, og derfor var det hamrende let at strukturere dette, så det blev så spiseligt som muligt for læseren.  

Er man sig ikke tydeligt bevidst om, hvilken meddelelse man ønsker at kommunikere via sit indlæg, vil dette med stor sandsynlighed blive temmelig rodet.

2. Skriv indlæg, der skaber værdi

Frasen “fokusér på skabelsen af det værdifulde indhold” er efterhånden lige så slidt som en 13-årig drengs håndflade.

Ovenstående frase gentages nemlig igen og igen af kommunikations- og marketing-folk, hvilket irriterer mig. Ikke fordi frasen er usand, men fordi den i sig selv ikke er vanvittigt brugbar. Egentlig siger man jo bare: “Lad være med at producere noget ligegyldigt lort,” og dette bør vel være en selvfølge for alle og enhver.

Jeg er af den overbevisning, at frasen først bliver nyttig, hvis man nuancerer, hvad der kendetegner værdifuldt indhold. Dette har brugt lang tid på at undersøge og gruble over, og jeg har rent faktisk skrevet et langt indlæg, hvor jeg diskuterer emnet. 

Hvis du kan nøjes med en kort opsummering, kan jeg fortælle, at jeg i indlægget konkluderer, at værdifuldt indhold typisk kendetegnes ved, at:

- indeholde nyttig viden
- være passioneret
- være underholdende

3. Skriv sagligt og velargumenteret

Hvis man er typen, der vidensdeler via sine blogindlæg, er det meget vigtigt, at den viden, man deler, udspringer fra troværdige kilder.

Der er ekstremt stor forskel på viden og postulater, og hvis ens indlæg bliver for postulerende, kan det godt hæmme troværdigheden.

Hvad baserer de tips og tricks, man giver i sine indlæg, sig på? Baserer de sig på ens egen erfaring? I så fald er det vigtigt, at man har tilstrækkeligt med erfaring. Hvis man har blogget i to uger, kan man for eksempel ikke kalde sig for ekspert og forlange, at resten af verdenen tager ens postulater for gode varer. 

Hvis de tips og tricks, man giver, baserer sig på videnskabelige undersøgelser, er det vigtigt, at man vurderer validiteten og reliabilitet af resultaterne fra undersøgelserne.

Jeg håber, mine tips kan bruges

Jeg håber, at du er klogere nu, end du var, da du læste første linje. Vi er nemlig ved vejs ende, og der er ikke så meget mere at sige, end at du må have god fornøjelse med at blogge fremover.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.