Bloggen

3 kendetegn for værdiskabende indhold

Næsten alle taler om, at indhold skal være værdifuldt. For få, i mine øjne, taler dog om, hvordan man skaber det værdifulde indhold. Jeg fremlægger i denne artikel tre karakteristika, der kan gøre indhold værdiskabende.

Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg i løbet af det sidste år har hørt et menneske, jeg deler branche med, tale om, at man skal fokusere på skabelsen af værdifuldt indhold. Frasen florerer i statusopdateringer på LinkedIn, faglige podcasts, blogindlæg, uddannende videoer, foredrag og mange andre steder.

I begyndelsen nikkede jeg anerkendende uden at reflektere over, hvor unyttig frasen egentlig var i sig selv. Den forfulgte mig dog som et råb i en ekkodal, og så gjorde jeg noget, som mange af dem, der bruger frasen hyppigt, ikke har gjort i lang tid. Jeg grublede over betydningen af udtrykket ‘værdifuldt indhold’, for hvad vil det egentlig sige at skabe værdifuldt indhold?

Jeg er ret overbevist om, at hvis man vil give et værdiskabende råd om værdifuldt indhold, så skal rådet vedrøre, hvordan man skaber det værdifulde indhold, og ikke blot at man bør skabe indhold af denne type.

Konteksten har betydning for, hvorvidt indhold opfattes som værende værdiskabende

Det kan være svært at producere godt, værdiskabende indhold, og der er som sådan ikke nogen fast opskrift. Der er nemlig mange ydre faktorer, som har indflydelse på, i hvilket omfang indhold anses som værdifuldt. Indhold er sjældent værdifuldt for enhver, og særligt konteksten har betydning for, hvorvidt indholdet bliver opfattet som brugbart og værdiskabende af størstedelen af modtagerne.

Lad mig konkretisere: Ville denne her artikel blive opfattet særligt positivt i Nationens kommentarspor til en artikel om en halvnøgen ungmø? Næppe. Indholdet skal designes efter målgruppen og platformen, sæt dette skal være værdifuldt.

Disse elementer kan være værdiskabende

Hvis indhold er værdifuldt, påvirker det modtageren på en måde, så vedkommende føler, at han/hun får noget ud af mødet med indholdet.

Det afhænger meget af målgruppen, hvad denne finder værdifuldt og givende, men jeg har dog bemærket en række karakteristika, som typisk kan beskrive indhold, der opfattes som værdiskabende af mange.
De tre kendetegn, som jeg ofte synes, kan beskrive værdifuldt indhold, opremses herunder i punktform:

  1. Indhold, der indeholder viden, skaber stort set altid værdi for en gruppe.
  2. Indhold, der er underholdende, har en form for værdi for mange mennesker. Udfordringen er dog, at der ikke er nogen fast definition på, hvad underholdning er. Hvad der begejstrer og fastholder mig, fastholder ikke nødvendigvis dig.
  3. Passioneret indhold, der vil mere end blot at skabe opmærksomhed omkring afsenderen, resulterer ofte i værdiskabende indhold. Det er en fornøjelse og smittende at mærke afsenderens passion, uanset om denne er for løbesko, film, dildoer eller noget fjerde.

Jeg er indforstået med, at byggestenene til værdifuldt indhold kan være mange flere end ovenstående, men disse tre træk går på tværs af meget værdifuldt indhold i min optik.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.