Bloggen

Fem tips til at styrke kundeloyaliteten

Kundeloyalitet kan være mange penge værd. Dels indebærer loyalitet, at en kunde benytter ens service med end en gang. Derudover er der også større chance for at blive anbefalet af loyale kunder end af kunder, der kun benytter ens service én gang. Jeg giver dig her fem tricks til at højne kundeloyaliteten.

Enhver ambitiøs virksomhed - og det er uanset om man sælger tøj, marketing-ydelser eller måltidskasser - bør have fokus på tiltag, der kan bidrage til at forstærke kundeloyaliteten. En række tiltag, der kan have positiv indflydelse på kundeloyaliteten, er kundeklubber og loyalitetsprogrammer. Men der findes mange andre tiltag, der også kan højne kundeloyaliteten.

Herunder får du fem konkrete tricks til at øge kundeloyaliteten.  

1. Giv aldrig løfter, du ikke kan holde

Ærlig, oprigtig kundekommunikation er yderst centralt for, hvorvidt ens kunder udvikler loyalitet til ens virksomhed. Giver man kunderne falske løfter, kan man være sikker på, at dette rammer en som en boomerang. Kunderne, der indgår et samarbejde på falske præmisser, vil føle sig svigtede, og de vil se svigtet som et tillidsbrud. Mange vil sikkert være hævngærrige, hvorfor der risiko for, at svigtede kunder laver larm i offentligheden, hvilket kan være meget skadeligt for ens virksomhed.

2. Behandl kunderne som unikke individer

Ens kunder må aldrig føle sig som et nummer i et system. Man skal altid bestræbe sig på at få kunderne til at føle sig sete og værdsatte.

Der er forskellige praksisser, hvormed man kan øge chancen for, at ens kunder føler sig anerkendte. Skaber man sig et indgående kendskab til den enkelte kundes behov, plejer man at være godt på vej. Det er naturligvis vigtigt, at man også forsøger at imødekomme behovene, kunden har.

3. Proaktiv kundeservice giver gladere og mere loyale kunder

Hvis man ved, at man på et tidspunkt løber ind i udfordringer, som påvirker eksisterende og potentielle kunder, bør man have en klar handlingsplan for, hvordan man håndterer udfordringerne. I langt de fleste tilfælde er det strategisk smart at udmelde fremtidige udfordringer, inden disse er højaktuelle, da da eksisterende og potentielle kunder dermed får mulighed for at forberede sig.

Et eksempel på en udfordring kunne være et hjemmesidenedbrud. Hvis man ved, at nedbruddet kommer, vil man kunne sænke antallet af negative reaktioner ved at melde dette ud på forhånd og beklage.

4. Kunder sætter pris på skarp kommunikation

Man skal altid bestræbe sig på at være klar og tydelig i sin eksterne kommunikation. Rigtig meget utilfredshed baserer sig på misforståelser, som skyldes mangelfuld og sjusket kommunikation.

Når ens virksomhed skal kommunikere bredt, er det - i mine øjne - vanvittigt risikabelt at udarbejde kommunikationsløsningen uden at rådføre sig med en kommunikationskonsulent.

Alle er vel også enige om, at kunderne meget gerne må opfatte ens virksomhed som et tjekket sted med styr på tingene. Skarp, professionel kommunikation konnotererer pertentlighed og professionalisme, hvorfor det er styrkende for ovenstående formål, hvis man altid har styr på kommunikationen.

5. Reagér på den kritik, du får

Hvis man får kritik, er det vigtigt, at man forholder sig fornuftigt og konstruktivt til denne.

Bevares.

Af og til får man kritik fra kunder, der er umulige at gøre tilfredse. I disse henseender anbefaler jeg, at man vender den anden kind til og glæder sig over, at hystaderne udgør et fåtal.

Hvis kritikken er berettiget, bør man bruge den aktivt til at forbedre ens forretning.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.