Bloggen

5 tips til at podcaste

I løbet af de sidste par år er antallet af podcasts steget voldsomt. Hvis du ikke allerede er hoppet med på vognen, overvejer du det måske. I dette indlæg får du fem tips til at podcaste. Disse kan formentligt bruges, hvad enten du er godt i gang eller endnu ikke startet.

Jeg sendte min allerførste radioudsendelse for over seks år siden. Der er sket meget med mig som radio- og -podcast-vært siden da. Jeg synes selv, at jeg har rykket mig ekstremt meget, og at jeg har lært en ting eller fem om at lave podcast og radio.

Jeg har kondenseret min viden og mine erfaringer til fem tips, der kan højne kvaliteten af ens podcast og ageren i æteren.

1. Vær sproglig kreativ

Man har hverken ansigtsmimik eller gestik til at overbevise sit publikum om ens pointer, når man laver podcast. Man har udelukkende sin stemme. Derfor er det vigtigt, at man er kreativ med sproget. Mal sproglige billeder – det fascinerer og fastholder.

2. Variér tonelejet

Jeg er fra Jylland, hvilket viste sig at være lidt af en forbandelse i begyndelsen af min tid som radio- og podcastvært. Jeg talte monotont og kedeligt, og det betyder altså bare, at man ikke kommer igennem højttalerne på samme måde, som man gør, hvis man lyder entusiastisk. Jeg siger ikke, at der skal gå overgearet The Voice-vært i den, men man bør stræbe efter at undgå at lyde som en robot, der snart skal have skiftet batterier.

3. Vær bevidst om egen rolle

Det er ikke nogen tilfældighed, at branchefolk i mange år har opereret med på forhånd definerede værtsroller. Det er lettere at tilpasse sin performance og adfærd, hvis man ved, hvilke rammer man bør operere indenfor. Hvilke roller man bør udstikke til de medvirkende, afhænger naturligvis af programmets koncept.

Når man har defineret konceptet, kan man med diskutere, hvem der skal være ankermand (ham/hende der styrer slagets gang), og hvem der skal være sidekick - hvis det giver mening med disse aktanter.

4. Gennemtænk dit koncept

Jeg siger ikke, at man skal have fuldstændig styr på programmets format fra første episode, men det er en klar fordel, hvis man ved, hvad man vil med programmet.

5. Lav dit forarbejde

Desto bedre forberedt man er, jo bedre en udsendelse bliver det sædvanligvis. Man kan selvfølgelig altid have en off-dag, men man kan sikre et rimelig højt bundniveau med den rette forberedelse. Forberedelsen kan både involvere spørgsmål til en eller flere interview-person(er), skæve vinkler, jokes og lignende. Man kan også klippe lydfiler på forhånd og så afspille disse i løbet af udsendelsen.

God fornøjelse

Hvis du ikke allerede podcaster, synes jeg bare, at du skal komme i gang, hvis ressourcerne er til stede.

Der er stort set ingen grænser for, hvad man kan tale om i en podcast, så mon ikke også, at det giver mening for dig at lave en podcast, uanset om denne bliver om litteratur, datingsider, politik eller infrarøde saunaer.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Jeg giver dig en guide til indsamling af effektive kundefeedback, som du kan bruge fremadrettet.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.