Bloggen

Guide: Sådan indsamler du brugbar kundefeedback

Kundefeedback, både den negative og positive af slagsen, er guld værd. Feedbacken kan være et effektivt salgsredskab samt en øjenåbner for, hvor ens forretning kan optimeres. Du får her en hurtig guide til, hvordan du indsamler brugbar kundefeedback.

Uanset som du sælger konsulentydelser, hudplejeprodukter eller noget tredje, så bør du have fokus på indsamling af gode kundeudtalelser, da disse kan være yderst effektive salgsredskaber. Ydermere kan de påpege vækstpunkter i din forretning.

I dag tjekker de fleste potentielle kunder, hvordan tidligere kunder har oplevet en købsproces. Derfor er det vigtigt, at du aktivt går ind og forsøger at styre, hvordan din service bliver anmeldt, og at du skilter med tidligere kunders positive købsoplevelser, da de kan virke købsfremmende for potentielle kunder.

I 2014 undersøgte et forskerhold, der var anført af Dr. Lingqiang Zhou fra James Cook University i Australien, hvornår en kundeudtalelse opfattes som troværdig, hvilket selvsagt er vigtigt, hvis den skal være effektiv som et sælgende redskab.

Følgende træk kendetegner, ifølge Zhou, troværdige kundeanbefalinger:

- God beskrivelse af købsforløbet
- Hvorfor andre kunder ikke skal have bekymringer ved at benytte din service
- Udbyttet af købsprocessen
- De konkrete fordele ved dine produkter

Hvordan sikrer man sig så, at ens kundefeedback dækker følgende? Jo, her kommer jeg ind i billedet. Jeg forærer dig nemlig nogle spørgsmål, du med fordel kan stille, hvis du vil øge chancerne for at få brugbar feedback.

Er kunden tilfreds eller utilfreds?

Det er vigtigt, at du er bevidst om, hvorvidt kunden har haft en god eller dårlig oplevelse. Dette afgør nemlig, hvilke spørgsmål du bør stille, og hvordan feedbacken skal bruges.
Derfor anbefaler jeg en indledende mail, hvori du beder kunden om at vurdere købsoplevelsen fra 1-5. Bedømmer kunden din service med 4 eller 5, er der mulighed for at indsamle positiv feedback. Du kan derimod godt antage, at feedbacken er negativ, såfremt din service får karakteren 1-2, muligvis også 3.

Stil disse spørgsmål for at få positiv feedback

- Hvordan opfattede du købsforløbet?
- Hvilke betænkeligheder havde du inden købet?
- Var der grund til disse bekymringer?
- Hvilke fordele har produktet/ydelsen givet dig?
- Ville du anbefale vores service til andre? Hvorfor?

Ovenstående resulterer sædvanligvis i udtømmende, effektiv kundeudtalelser, som man bør publicere på sin hjemmeside.

Stil disse spørgsmål, hvis kunden er negativ

Det kan måske virke fjollet at opsøge feedback, hvis kunden har været utilfreds, men der er faktisk mange gode argumenter for det, blandt andet at den negative feedback formentligt fortæller, hvordan du kan optimere din service. Ydermere giver du den utilfredse kunde opmærksomhed og mindsker risikoen for sure opstød på Facebook og lignende.

Jeg anbefaler disse spørgsmål til utilfredse kunder:

- Hvilke elementer har været utilfredsstillende?
- Hvordan kan vi ændre din negative oplevelse til en positiv?

Herefter bør du, såfremt kritikken er fair, gøre en aktiv indsats for at vende kundens utilfredshed til tilfredshed. Hvis kritikken giver anledning til optimering af dine arbejdsgange, bør du naturligvis iværksætte initiativer, der gør din forretning endnu bedre i fremtiden.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Bliv klogere på, hvorfor gæsteindlægsmetoden er blevet vanskelige at få succes med. Derudover får du også tips til at øge chancen for succes med metoden.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Tags:

I dette indlæg introducerer jeg dig til en ny tilføjelse til værktøjet Ahrefs. Den nye tilføjelse kan bidrage til, at du bliver klogere på dine potentielle kunders udfordringer.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Rigtig mange bruger WordPress. Derfor tænker jeg, at indlæg med tre anbefalinger til plugins er på sin plads.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvordan jagter du links? Er du kreativ nok i dine tilgange? Her får du tre bude på alternative tilgange til at fremskaffe links. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Alle taler content disse dage. Jeg kommer her med en central pointe om, at man skal huske at designe sit indhold, så dette kommunikerer på flere forskellige niveauer. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Søgeordsanalysen er en vigtig del af SEO. Men søgeordsanalysen er ikke uproblematisk. Læs her hvorfor. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ikke så ligetil at bedømme kvaliteten af et link i SEO-mæssig regi. Her får du indsigt i, hvilke fire parametre jeg vurderer kvaliteten af links ud fra.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du at prøve influencer-marketing? Få her tre tips til at få succes med denne disciplin. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel fremhæver jeg tre styrker ved webinarer. Artiklen indeholder tilmed en introduktion til disciplinen.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Hvis du bruger WordPress, bør du læse med her. I artiklen berører jeg nemlig skyggesiderne ved plugins. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I denne artikel brokker jeg mig en smule over, at for mange PR-specialister ikke ved nok om SEO og argumentere for, hvorfor de bør sætte sig ind i det felt også. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Det er ekstremt vigtigt, at den mobile udgave af ens hjemmeside fungerer upåklageligt. Giver man mobilbrugerne en dårlig oplevelse, skader det konverteringsraten samt ens placeringer på søgemaskinerne. Her får du indblik i, hvad du skal fokusere på for at få din hjemmeside til at spille på mobile enheder.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Sponsoreret indhold kan optræde i mange forskellige afskygninger. I dette indlæg får du en række inputs til fokuspunkter, du bør have, uanset hvilken type sponsoreret indhold du arbejder med.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Kundeloyalitet er vigtigt i enhver branche. Loyale kunder er nemlig mange, mange penge værd. I dette indlæg giver jeg dig fem tips til at få glade, loyale kunder. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Dette indlæg er lidt meta. Jeg blogger nemlig om at blogge. I indlægget får du tre tips til at øge kvaliteten af dine fremtidige blogindlæg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

I dette indlæg kan du se mit bud på tre SEO-trends, der bliver vigtige for måden, hvorpå man skal tænke SEO i fremtiden. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Overvejer du SMS-marketing til din annoncering? Det burde du måske. Læs her om fem forhold, der gør denne kanal interessant. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Mange taler om skabelsen af det værdifulde indhold - få taler om hvordan man skaber dette. Det prøver jeg. 

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Podcasts fylder mere og mere - her får du fem tips til at skærpe kvaliteten af din værtspræstation og podcast.

Jesper Nørskov…

Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.

Spændende artikel, der fokuserer på, hvilke fordele der kan være forbundet med at implementere en eller flere prisberegner på sin side. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.