Bloggen

Hvordan beslutter vi det rigtige projekt?

Tags: Salg

Vi har nok alle været ude for, at gode ideer i vores virksomhed (eller privat) er strandet på, at vi aldrig helt blev færdige, eller kun kom delvist i mål med vores projekt. Det er uanset, om projektet skal give et nyt produkt, en ny service, eller er et forandringsprojekt i virksomheden.

I den her blog vil jeg gerne dele med dig nogle gode råd, 3 ”huskere” der gør, at sandsynligheden for, at vi kommer succesfuldt i mål med vores projekter stiger markant.

1. Bliv klar over, hvorfor vi vil det her projekt – beskriv formålet

Der kommer sikkert mange ideer på bordet i din virksomhed, og selvom de alle nok er velmenende, er det en rigtig god ide at udfordre ideen med hvorfor, hvorfor og så igen hvorfor. Dermed får vi udfordret ideen på, hvad formålet er, og hvilken værdi, ideen skal skabe. Har vi gjort vores arbejde grundigt her, giver det flere fordele, herunder at det er lettere at kommunikere til organisationen, hvorfor vi starter dette projekt, om projektet er i tråd med de værdier, visioner og strategier, virksomheden har.

2. Find ud af, om det er realistisk – beskriv din ”business case”

Det lyder så fint og højtflyvende, når vi snakker om business case. Den jyske udgave hedder ”kan det betale sig ?”. Man skelner mellem de hårde facts og de bløde ”take-away’s” ved et givent projekt. Hårde facts kan være øget salg, bedre indtjening eller lavere omkostning (ja, de hænger nok sammen alle sammen), mens de bløde facts kan være højere medarbejdertilfredshed, lavere sygefravær, branding mm. Og mange af disse bløde facts kan jo rent faktisk godt omsættes til hard facts med beregninger, og hvad det giver på bundlinien. Hvis business casen ser fornuftig ud, er det en god forudsætning for at beslutte igangsætning af projektet.

3. Sæt realistiske og klare mål – og følg dem

Det er også en god øvelse at definere klare og realistiske mål for projektet. Mål, som er målbare, giver den store fordel, at vi kan konkludere og afslutte projektet. Enten nåede vi målet eller så nåede vi det kun delvist. Eksempler på mål kan være en kostpris for et produkt, en behandlingstid for en serviceydelse, eller en forbedring i sygefraværsstatistikken.

Når vi har klare mål, giver det os bedre mulighed for at følge og fejre.

 

Og når vi så har besluttet projektet til at starte, skal vi jo huske at planlægge tid, økonomi, organisering, risiko og flere andre spændende elementer.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Andersen

Selvstændig erhvervsdrivende.

Ekspert indenfor: Projektledelse, ledelse, undervisning og udvikling

Tags:
Salg, Tryghed

Som virksomhedsejer eller afdelingsansvarlig er det essentielt med det rette beslutningsgrundlag for projekter. Kort sagt har du brug for en opskrift på levere en business case, som du kan bede dine medarbejdere om at bruge.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.