Hvad kan vi hjælpe med?

Strategisk samarbejde og salgsalliance

1877

Som selvstændig erhvervsdrivende går man ofte ud fra, at man er alene om at udvikle og markedsføre sin virksomhed. Man tænker ikke umiddelbart over, at der måske er andre omkring en, der står i en lignende situation. Der kan være en utrolig synergieffekt i at indgå en alliance og dermed forstærke hinandens netværk og gennemslagskraft.

Hvad er strategisk samarbejde?
Et strategisk samarbejde kan tænkes ind på forskellige planer. Fællesnævneren er, at det drejer sig om to eller flere uafhængige virksomheder - som forbliver uafhængige - der samarbejder på punkter, som alle parter automatisk får udbytte af.

Kernen er filosofien om, at man ikke behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang, men at udveksling af viden og produkter kan give begge parter et forspring. Det handler ganske enkelt om at hjælpe hinanden, hvor man kan, uden at det koster det store, og opnå fordelene når tjenesten bliver gengældt.

Et strategisk samarbejde kan man udforme på flere måder f.eks. ved kompetencedeling, teknologioverførsel, indkøb eller produktudvikling. Den optimale alliance er mellem virksomheder, som har samme målgruppe og geografiske, økonomiske og kulturelle betingelser, men som ikke er i direkte konkurrence med hinanden.

1878

Salgsalliancer

Hvis man tænker i fælles markedsføring, er det især vigtigt, at man ikke er i direkte konkurrence, men tværtimod kan løfte hinandens forretning ved at tilføre markedsføringen en ekstra dimension. Det kan f.eks. være et særligt netværk, en udvidet kundekreds eller et specialtilbud fra begge parter. Således kan man indgå en salgsalliance med samme marked som mål og trænge bedre igennem, end hvis man stod alene.

Den optimale partner i en strategisk salgsalliance er en virksomhed inden for samme branche, som ikke leverer det samme produkt - f.eks. en ejendomsmægler og en realkreditforening, en issælger og en pølsevogn, en grafisk designer og et trykkeri, en bryllupsfotograf og en caterer.

Man kan også indgå alliance med en nabo, hvis man f.eks. er butiksindehaver, og drage nytte af, at kunden allerede befinder sig i nærheden. Hvis man f.eks. udveksler rabatkuponer og dermed giver kunden en fordel, hvis de også handler hos naboen, som sælger noget andet - fiskehandleren giver særtilbud til ostehandlerens kunder og omvendt.

Kundeplejens værdi

Det handler altså om at bruge anbefalingens kraft: "Hvis fiskehandleren, som jeg stoler på, anbefaler denne her ostehandler, så er han vel også en reel fyr, der sælger kvalitetsprodukter." Skåret ind til benet handler det om at tænke i de fordele, man kan give sin allierede, som man også selv vinder noget ved. Der ligger f.eks. også en tydelig værdi i, at man er i stand til at give sine kunder noget gratis.

Det kan godt være, at det ikke direkte udløser salg i ens egen forretning, hvis man giver sine kontakter tilbud om en gratis karruseltur hos sin samarbejdspartner, men det er god kundepleje, som vil blive husket. Når kunderne forbinder positive oplevelser med din virksomhed, opsparer du "kredit" hos dem, som bliver indløst, når de mangler det, du kan levere.

1879

Opskrift på en salgsalliance

Her følger en hurtig opskrift på, hvordan man kan få en salgsalliance op og køre:

  1. Definer din optimale partner - dvs. den type virksomhed som du deler målgruppe med, men som ikke tilbyder samme produkter eller services som dig. Tag kontakt og foreslå samarbejdet.
  2. Find ud af, hvad I kan tilbyde og supplere hinanden med. Det kan være rabatter eller særtilbud til hinandens kunder, fælles annoncering eller produkter, som kan styrke jeres egne forretninger. Den grafiske designer kan f.eks. designe trykkeriets logo imod en rabatordning på tryk.
  3. Indgå en skriftlig aftale. Det behøver ikke at være en stor, detaljeret, juridisk bindende kontrakt, men det er vigtigt, at I får nedskrevet de aftaler, I indgår og sikrer, at jeres kommunikation er klar fra starten af. Så bliver der ikke senere tvivl om hvem, der skal gøre hvad for hvem og hvorfor.
  4. Lav en fælles salgspakke, der indeholder salgsmateriale, markedsføringsplan, pressemeddelelser (hvis det giver mening), e-flyers osv., enten i samarbejde eller lad den ene part udarbejde den til godkendelse hos den anden. Vær kreative og mulighedsorienterede. Tænk over, hvad jeres kunder vil kunne få ud af samarbejdet.
  5. Sammenlæg jeres netværk. Lad være med at bekymre jer om hvem, der har flest kontakter eller den længste mailingliste, fusioner dem bare, og kommuniker fra begge afsendere. Uanset hvad vil I begge have et netværk, der er meget større end før.
  6. Vær klar til kunderesponsen: Indfri rabatter og tilbud, gør det let at få jeres gratis services og tilmelde sig hvad, I nu har fundet på af rabatordninger, klubber osv. Før statistik over responsen og udbyttet af aftalerne, og følg op. Opfølgning og opmærksomhed fra jeres side vil gøre potentielle kunder til faste kunder.
  7. Følg successen op. Hvis jeres strategiske salgsalliance har givet resultater, så sørg for at holde samarbejdet og jeres udvidede netværk kørende. Hvis kunderne har reageret positivt på jeres samarbejde, kan I roligt henvende jer til dem enkeltvist.
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.