Hvad kan vi hjælpe med?

Branding- og PR-strategier i din rekruttering

174

Tænk på dine ansøgere som KUNDER

Opsvinget i Danmark har medført en rekordlav ledighed, og det er blevet svært at skaffe medarbejdere - og at holde på dem. - Tag det som en udfordring!

Det at skaffe arbejdskraft er blevet en opgave på lige fod med at fremstille og sælge sine produkter. Så tænk på både de ansatte og de nye ansøgere som dine vigtigste "kunder" - og stil dig selv de samme spørgsmål som ved markedsføring af en vare.

331

Hvad er dine styrker og svagheder på jobmarkedet?

I din forretningsplan har du allerede gjort op, hvad din virksomhed og dens produkter har af muligheder på markedet. Men har du gjort det samme, når det gælder markedet for potentielle medarbejdere?

Hvis du på forhånd ved, at det kan blive svært at skaffe arbejdskraft, er det særlig vigtigt at gøre et grundigt forarbejde. Måske er der andre muligheder end dem, du først tænker på. Måske kan du dele en funktion eller medarbejder med en anden virksomhed. Måske er det bedre at lade andre udføre arbejdet på kontrakt?

Tænk alle muligheder igennem - gerne sammen med andre - før du beslutter dig for at søge arbejdskraft.

60

Hvem er målgruppen?

Hvis du har en drøm om den helt rigtige medarbejder, skal du måske gå nye veje for at få gevinst.

Mange går rundt med tanker om at prøve noget helt andet end det, de laver lige nu. Hvis du kun søger i en snæver faggruppe eller aldersgruppe, finder du dem ikke.

Så lad tankerne flyve - hvad ved du om de mennesker, du gerne vil ansætte? Er de ansat hos konkurrenterne - eller måske i en helt anden branche? Hvad mon de laver i deres fritid? Hvem tror du, de omgås? Hvor mon de bor henne? Hvor gamle eller hvor unge kan de være?

478

Hvad har ansøgerne brug for?

Hvis ansøgerne kan vælge og vrage, hvorfor skal de så vælge dig og din virksomhed?

Husk, at ansøgerne ser på, hvad de selv har brug for. Det er tit et spørgsmål om gyngerne og karrusellen - man kan ikke få det hele, så hvad er dine stærkeste kort?

Kan du tilbyde særligt gode arbejdsvilkår - en central beliggenhed, gode lokaler, gode arbejdsredskaber, frokostordning, uddannelse, udfordring og indflydelse på eget arbejde?

Hvis der er væsentlige mangler i det, du har at byde på, skal du måske gøre noget ved det, inden du igen bruger penge på at annoncere. Og husk så at fremhæve de fordele, der er!

375

Hvilke medier og metoder kan du bruge til at få fat på dem?

Fagbladet og lokalavisen kan de fleste finde ud af. Men hvad hjælper det, hvis alle de andre VVS-firmaer også mangler folk, eller byen ikke har flere morgenfriske studerende?

Måske skal du til nabobyerne, måske kan jobbet i stedet klares af en ældre medarbejder - og du kunne jo prøve jobnet.

Link:

Men ligesom ansøgerne kan søge job ud fra telefonbogen, så kan du også gå målrettet efter bestemte grupper af ansøgere.

  • Hvor kunne din annonce virke overraskende og vække nysgerrighed?
  • Hvad læser dine målgrupper?
  • Hvad bruger de internettet til og kan du møde dem der?
  • Måske er der en velfungerende lokal "markedsplads" for alt muligt andet - kan du bruge den?
  • Har du tænkt på lokale foreningsblade - hvorfor ikke tilbyde arbejde i en støtteannonce?
  • Hold også øje med det redaktionelle stof i lokalaviserne - når butikker lukker, og virksomheder skærer ned, er der folk, der pludselig bliver ledige

Direkte markedsføring i form af adresserede breve eller husstandsomdelte annoncer er også en mulighed. Hvis du ved, hvem du gerne vil skrive til, kan du få professionel hjælp til at finde dem.

109

Kender ansøgerne din virksomhed?

Selv den mindste virksomhed kan blive kendt for noget godt, og det betyder noget, når man tilbyder arbejde. Ansøgerne vil gerne vide, hvem de skal arbejde for.

Derfor skal du ikke kun sælge dine produkter, du skal også sælge dig selv og din virksomhed og skabe sympati omkring den.

Store virksomheder bruger mange penge på branding (det at gøre et produkt- eller firmanavn kendt) og PR (det at skabe sympati omkring virksomheden og dens produkter). Det skal du også gøre - blot i mindre målestok. Og har du ingen penge, må du bruge noget af din energi på sagen.

Hvis du allerede er en kendt håndboldtræner, har din virksomhed et forspring. Det har du også, hvis du i mange år har haft en skobutik og nu har startet en café. Brug dit kendte navn og ansigt i breve og annoncer - og vær med, når der sker noget i byen eller bydelen.

Selv om ingen ved, hvem du er, og hvad din virksomhed laver, kan du gøre det samme. Så gør det til en "sag" for dig og dine medarbejdere at få en god idé og hjælpe med at føre den ud i livet - eller for familie og venner. 

Sæt ting i gang - en indsamling, en konkurrence, en byfest eller en dag, hvor alle samler affald eller planter roser. Den omtale, det giver, smitter af på din virksomhed, og du får nye kontakter, som måske kan hjælpe med at skaffe arbejdskraft.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.