Bloggen

Undgå at blive udbrændt

Forleden sad jeg sammen med en af mine samarbejdspartnere, som er iværksætter i en virksomhed med tre partnere. Han var stresset. Ked af det. Modløs. Udbrændt. Sygemeldt med stress på 7. uge. Og nyskilt. Vi talte om, hvorfor han var kommet hertil, og hvad han fremadrettet kan gøre for at undgå at blive udbrændt.

Måske du kan lære af hans erfaringer, inden du ender der selv?

Man regner med, at ca. 500.000 danskere føler sig udbrændte på jobbet. Seniorforsker Bo Netterstrøm på Arbejdsmedicinsk Klinik på Bispebjerg Hospital udtalte til Berlingske Tidende i oktober 2015: ”Problemet er, at vi mangler prioritering. Vi vil det hele.”

Med andre ord: Der er enormt mange tilbud. Vi vil gå til al mulig sport, være i form, more os, rejse, opnå noget karrieremæssigt og have en familie, der fungerer. Men hvad er vigtigst?

Et godt råd er at stoppe op og lave en bevidst prioritering af den endeløse række af udfordringer og muligheder, du stilles over for hele tiden.

På den ene side er der vores egne forventninger, og på den anden side er der omgivelsernes forventninger til os. Her er det en god idé at kende sine egne ressourcer, så man kan prioritere sine aktiviteter i overensstemmelse med, hvem man er som menneske, og hvad man oplever som krævende eller energigivende aktiviteter.

Min erfaring er, at man godt kan fylde mange forskelligartede aktiviteter ind i sit liv, hvis man samtidig er opmærksom på at få slappet af. Her er det op til hver enkelt at afklare, hvorledes man bedst slapper af – og evt. med hvem. Nogle relationer og aktiviteter dræner mere end de gavner ... og hvis det opleves sådan, kan det være en god idé at tage et fravalg.

Det er vigtigt, at du som leder i en virksomhed står klar til at skaffe hjælp, hvis en af dine medarbejdere rammes af stress. Samtidig er det vigtigt, at dine ansatte – fx HR-medarbejdere – er opmærksomme på det, hvis du selv har symptomer på stress. Sådanne symptomer kunne være: Du sover dårligt om natten, du er irritabel og indesluttet, du har hyppigere sygefravær, du er plaget af hovedpine, og meget andet.

Stress og udbrændthed kan undgås, men vi skal turde at tale højt om det og gribe ind.

 

Læs også IVÆKST’s serie om konkrete redskaber til at komme stress på arbejdspladsen til livs:

Fokus på stress #1: Drop rodesystemet
Fokus på stress #2: Fem skridt mod færre forstyrrelser
Fokus på stress #3: Prioritér på den hårde måde
Fokus på stress #4: Få strategien ned i øjenhøjde

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Tags:
Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.