Bloggen

Rigtig hjertelig velkommen til din nye arbejdsplads

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Der er også arrangeret morgenmad.

Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Kan morgenmad, en buket blomster og et kort med en velkomsthilsen gøre det alene. Nej – naturligvis ikke.
 

Din nye medarbejder bliver aldrig rigtig god

Et af de største problemer, jeg møder hos kunder, som ansætter nye medarbejdere er, at den nye medarbejder aldrig rigtig kommer til at udfylde jobbet 100 %. Det kan der være rigtig mange grunde til, men nogle af de helt afgørende er: Mangelfuld introduktion til jobområdet, manglende forventningsafstemning hos både arbejdsgiver og medarbejder og at eksakte arbejds- og ansvarsområder sjældent bliver præciseret.

På den måde ender begge parter med en egen-forståelse af, hvad der skal til for at den nye medarbejder kan få succes i jobbet og nå de ønskede resultater.

Der er mange måder at introducere en ny medarbejder på. Og nedenfor vil jeg komme med min anbefaling.


Det er vigtigt at have en plan

Arbejdsgiveren bør på forhånd have opridset hvilke arbejdsopgaver, der henhører under den nye medarbejder. Alt fra stort til småt. På den måde kan begge parter blive klare på, hvilke forventninger der er til ham eller hende. Næste skridt er at afklare, hvem i virksomheden, der er den bedste til at oplære den nye medarbejder. Er det lederen? En kollega eller måske en helt 3. person? Få klarlagt, hvem der har ansvaret for oplæringen.

Mange virksomheder har et intro-program, hvor den nye medarbejder kommer på rundtur i huset og bliver præsenteret for den ene og den anden samarbejdspartner, afdelingsleder, kollega etc. Det mener jeg ikke nødvendigvis er optimalt. Grunden er, at det kan forekomme forvirrende for den nye medarbejder hvilken person, der hører til hvilke afdelinger og områder.

Fint at blive vist rundt, så de eksisterende kolleger kan se den nye kollega, men en god idé kan være at vente en uges tid med at have samtalemøder med kolleger og samarbejdsparter.


Inden for 90 dage skal du vurdere, om du har ansat den rette

Prøvetiden er en periode, som ofte ikke bliver brugt tilstrækkeligt til at vurdere den nye medarbejder. Her anbefaler jeg, at man holder en midtvejs-evaluering efter ca. 1½ måned for at sikre, at både arbejdsgiver og medarbejder er tilfredse med samarbejdet. Hvis der er behov for at få skærpet nogle ting, eller få medarbejderen ”justeret ind”, så kan det stadig nås inden prøvetidens udløb.

Både ved midtvejs-evalueringen og til slut i prøvetiden kan arbejdsgiver og medarbejder sætte sig sammen og få afkrydset, hvorvidt de arbejdsopgaver, der stod på sedlen den første dag over opgaver og ansvarsområder, er nået. Hvordan er det gået? Og hvad skal der evt. til, hvis der skal kunne sættes flueben ud for hvert enkelt punkt?

HR-bureauet bidrager gerne med udarbejdelse af liste over de fokus-områder, arbejdsgiveren kan have glæde af at observere på inden for prøvetiden. På den måde undgå arbejdsgiveren, at ende op med en ansat, som aldrig rigtig kommer til at bidrage til bundlinjen, som oprindelig tiltænkt.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Tags:
Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.