Tags: Administration, Tryghed
Ekspert indenfor HR og rekruttering
07.04.2014Godt på vej ind i 2. kvartal, kan det være en god idé at få kigget på de (medarbejder)-kompetencer, der skal til for at nå de mål, der ligger for 2014.
Når de kompetencer, som er nødvendige for virksomhedens fortsatte drift og evt. vækst er afklaret, så skal man overveje, hvorvidt de kompetencer allerede er til rådighed i virksomheden.
Og hvis ikke, skal der så ansættes nye medarbejdere eller kan man udvikle disse kompetencer blandt eksisterende medarbejdere? Eller sig selv, for den sags skyld?
Hvis en selv eller eksisterende medarbejdere kan udvikles kompetencemæssigt er det også en overvejelse, om det skal foregå på eksterne kurser (som kan være vanvittige kostbare), eller om man kan skabe et brugbart læringsmiljø på arbejdspladsen.
Hvilken kompetenceudvikling er bedst?
Kompetenceudvikling kan have mange former. Både kurser, uddannelse og læring/udvikling på jobbet kan have effekt afhængig af, hvilke personalegrupper der er tale om, og hvilke kompetencer man ønsker at opnå.
Eksterne kurser og formel videreuddannelse eller læring på jobbet og virksomhedsinterne kurser – hvad er bedst og mest relevant?
Det er en almindelig diskussion. Svaret afhænger fuldstændig af, hvem der skal kompetenceudvikles og hvad kompetenceudviklingen går ud på.
Samtidig kan sidemandsoplæring og udviklingsprojekter være det helt rigtige for at udvikle den enkelte eller en hel afdeling eller et team.
Læring på jobbet bør være en respekteret og anerkendt form for kompetenceudvikling på lige fod med kurser og uddannelser, hvis det er den rigtige form for kompetenceudvikling i forhold til den enkeltes og arbejdspladsens behov.
Kun omkring 15 % af dem, som deltager på et kursus, skaber efterfølgende egentlige værdifulde ændringer på deres arbejdsplads. Hvorfor så få?
Forskning viser, at det primært skyldes dårlig forberedelse og mangelfuld opfølgning.
Derfor er en plan for kompetenceudvikling bedst, hvis den omfatter både den konkrete aktivitet (fx et kursus) og en konkret sammenhæng, som den enkelte skal bruge sin viden fra kurset i.
Hvis der er tale om medarbejdere kan virksomhedens årlige MUS-samtale fungere som et godt dialogværktøj.
God fornøjelse!