Bloggen

Kan målene for 2014 nås med de nuværende kompetencer?

Godt på vej ind i 2. kvartal, kan det være en god idé at få kigget på de (medarbejder)-kompetencer, der skal til for at nå de mål, der ligger for 2014.

Når de kompetencer, som er nødvendige for virksomhedens fortsatte drift og evt. vækst er afklaret, så skal man overveje, hvorvidt de kompetencer allerede er til rådighed i virksomheden.

Og hvis ikke, skal der så ansættes nye medarbejdere eller kan man udvikle disse kompetencer blandt eksisterende medarbejdere? Eller sig selv, for den sags skyld?

Hvis en selv eller eksisterende medarbejdere kan udvikles kompetencemæssigt er det også en overvejelse, om det skal foregå på eksterne kurser (som kan være vanvittige kostbare), eller om man kan skabe et brugbart læringsmiljø på arbejdspladsen.

Hvilken kompetenceudvikling er bedst?

Kompetenceudvikling kan have mange former. Både kurser, uddannelse og læring/udvikling på jobbet kan have effekt afhængig af, hvilke personalegrupper der er tale om, og hvilke kompetencer man ønsker at opnå.

Eksterne kurser og formel videreuddannelse eller læring på jobbet og virksomhedsinterne kurser – hvad er bedst og mest relevant?

Det er en almindelig diskussion. Svaret afhænger fuldstændig af, hvem der skal kompetenceudvikles og hvad kompetenceudviklingen går ud på.

Samtidig kan sidemandsoplæring og udviklingsprojekter være det helt rigtige for at udvikle den enkelte eller en hel afdeling eller et team.

Læring på jobbet bør være en respekteret og anerkendt form for kompetenceudvikling på lige fod med kurser og uddannelser, hvis det er den rigtige form for kompetenceudvikling i forhold til den enkeltes og arbejdspladsens behov.

Kun omkring 15 % af dem, som deltager på et kursus, skaber efterfølgende egentlige værdifulde ændringer på deres arbejdsplads. Hvorfor så få?

Forskning viser, at det primært skyldes dårlig forberedelse og mangelfuld opfølgning.

Derfor er en plan for kompetenceudvikling bedst, hvis den omfatter både den konkrete aktivitet (fx et kursus) og en konkret sammenhæng, som den enkelte skal bruge sin viden fra kurset i.

Hvis der er tale om medarbejdere kan virksomhedens årlige MUS-samtale fungere som et godt dialogværktøj.

God fornøjelse!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Tags:
Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

Tine Cranil

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.