Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Kan målene for 2014 nås med de nuværende kompetencer?

Godt på vej ind i 2. kvartal, kan det være en god idé at få kigget på de (medarbejder)-kompetencer, der skal til for at nå de mål, der ligger for 2014.

Når de kompetencer, som er nødvendige for virksomhedens fortsatte drift og evt. vækst er afklaret, så skal man overveje, hvorvidt de kompetencer allerede er til rådighed i virksomheden.

Og hvis ikke, skal der så ansættes nye medarbejdere eller kan man udvikle disse kompetencer blandt eksisterende medarbejdere? Eller sig selv, for den sags skyld?

Hvis en selv eller eksisterende medarbejdere kan udvikles kompetencemæssigt er det også en overvejelse, om det skal foregå på eksterne kurser (som kan være vanvittige kostbare), eller om man kan skabe et brugbart læringsmiljø på arbejdspladsen.

Hvilken kompetenceudvikling er bedst?

Kompetenceudvikling kan have mange former. Både kurser, uddannelse og læring/udvikling på jobbet kan have effekt afhængig af, hvilke personalegrupper der er tale om, og hvilke kompetencer man ønsker at opnå.

Eksterne kurser og formel videreuddannelse eller læring på jobbet og virksomhedsinterne kurser – hvad er bedst og mest relevant?

Det er en almindelig diskussion. Svaret afhænger fuldstændig af, hvem der skal kompetenceudvikles og hvad kompetenceudviklingen går ud på.

Samtidig kan sidemandsoplæring og udviklingsprojekter være det helt rigtige for at udvikle den enkelte eller en hel afdeling eller et team.

Læring på jobbet bør være en respekteret og anerkendt form for kompetenceudvikling på lige fod med kurser og uddannelser, hvis det er den rigtige form for kompetenceudvikling i forhold til den enkeltes og arbejdspladsens behov.

Kun omkring 15 % af dem, som deltager på et kursus, skaber efterfølgende egentlige værdifulde ændringer på deres arbejdsplads. Hvorfor så få?

Forskning viser, at det primært skyldes dårlig forberedelse og mangelfuld opfølgning.

Derfor er en plan for kompetenceudvikling bedst, hvis den omfatter både den konkrete aktivitet (fx et kursus) og en konkret sammenhæng, som den enkelte skal bruge sin viden fra kurset i.

Hvis der er tale om medarbejdere kan virksomhedens årlige MUS-samtale fungere som et godt dialogværktøj.

God fornøjelse!

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

08.10.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

03.02.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

12.08.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Jura

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

03.06.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

11.04.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

04.03.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her