IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

3 gode råd til at din nye medarbejder får en god start

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. I får fået afklaret begge parters forventninger til løn, vilkår og goder i jobbet. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet.

GRATIS WORKSHOP: Søger du tips til at hyre den rigtige medarbejder første gang? Kom med på gratis workshop - meld dig til her.

 

Kontrakten skal være lovlig og beskrive alle væsentlige forhold

(Kilde: Selskabsadvokaterne. Nedenstående er gengivet med tilladelse derfra). Alle medarbejdere og ansatte i en virksomhed skal have en ansættelseskontrakt. Det er virksomhedens ansvar, at der er udarbejdet en skriftlig ansættelseskontrakt til alle ansatte. Dette gælder uanset, om den ansatte er timelønnet, funktionær eller direktør.

Samtlige ansatte i en virksomhed skal have en skriftlig ansættelseskontrakt senest en måned efter, at ansættelsesforholdet for medarbejderen er påbegyndt. Eneste undtagelse er medarbejdere, hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke overstiger 8 timer (særregler for adm. direktører).

I henhold til ansættelsesbevisloven skal en ansættelseskontrakt som minimum regulere følgende forhold:

  • Virksomhedens og den ansattes navn og adresse.
  • Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted eller et sted, hvor arbejdet hovedsagelig udføres, oplysning om, at medarbejderen er beskæftiget på forskellige steder, og om hovedsæde eller virksomhedens adresse.
  • Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af den ansattes titel, stilling eller jobkategori
  • Ansættelsesforholdets starttidspunkt.
  • Ansættelsesforholdets forventede varighed, medmindre der er tale om tidsubestemt ansættelse.
  • Rettigheder med hensyn til betalt ferie, herunder om der udbetales løn under ferie
  • Varigheden af virksomhedens og den ansattes opsigelsesvarsler.
  • Den løn som den ansatte har ret til ved ansættelsesforholdets påbegyndelse, samt information om bonus, tillæg og andre lønforhold, der ikke er indeholdt heri, f.eks. pensionsbidrag og eventuel kost og logi. Der skal også oplyses om lønnens udbetalingsterminer.
  • Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid.
  • Angivelse af eventuelle kollektive overenskomster eller aftaler, der regulerer ansættelsesforholdet. Hvis der er tale om overenskomster eller aftaler indgået af parter uden for virksomheden, skal det oplyses, hvem disse parter er.

 

Herudover skal andre væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet være nævnt i ansættelseskontrakten, herunder:

  • Prøvetid og opsigelsesvarsel inden for prøvetiden.
  • Ret til at afskedige den ansatte ved længerevarende sygdom, 120 dages reglen.
  • Indskrænkninger i den ansattes ret til bibeskæftigelse under ansættelsen.
  • Kunde- og/eller konkurrenceklausul for medarbejderen efter ansættelsesforholdets ophør.


Hvis en arbejdsgiver er forpligtet til at give en medarbejder en skriftlig ansættelseskontrakt i henhold til ansættelsesbevisloven, men undlader at gøre det, kan medarbejderen tilkendes en godtgørelse ved domstolene. Den godtgørelse medarbejderen kan få, kan udgøre op til 13 ugers løn og, under skærpende omstændigheder, op til 20 ugers løn.


Se mit blogindlæg til september, hvor jeg skriver om første dag på det nye arbejde, en buket blomster og et intro-program.

God sen-sommer!

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

08.10.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

03.02.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

07.04.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

03.06.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

11.04.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

04.03.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang.

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her