Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

3 gode råd til at ansætte den rigtige første gang

Uden de korrekte evner og den rigtige attitude kan en medarbejder hurtigt påføre skade på en virksomheds omsætning og omdømme. Effekten af en dårligt valgt medarbejder er ganske afgørende og kan koste tid og penge. Derfor er det vigtigt, at rekrutteringen udføres korrekt første gang. Følelsesmæssige kompetencer kan vise sig vigtigere end de faglige.

Ifølge en nylig undersøgelse, hvor 2.494 amerikanske ledere og HR-folk blev spurgt, svarede 70 %, at de havde været udsat for en dårlig rekruttering i 2012.

Og hvad menes med en dårlig rekruttering? I undersøgelsen, der blev præsenteret på LinkedIn, betød det, at den nyansatte medarbejders ydeevne ikke levede op til forventningerne.

Hertil kan man spørge: "Hvorfor foretager virksomhederne overhovedet dårlige rekrutteringer?" I undersøgelsen svarede 43 % af de adspurgte, at de er under pres for at udfylde den ledige stilling hurtigt.

Jeg vil gerne give dig tre gode råd til at finde den rigtige medarbejder første gang. Hæv kvaliteten og minimer dårlige rekrutteringer fremover:

 

1. Prioritér kvalitet frem for hastighed

Som arbejdsgiver bør du have mere fokus på kvalitet snarere end hastighed. Tag dig tid til virkelig at vurdere, hvad det er den kommende medarbejder reelt kan bidrage med.

Denne viden kan du opnå ved en grundig gennemgang af CV og ansøgning og især ved at indhente minimum 2 referencer fra tidligere arbejdsgivere.

 

2. Fokuser på medarbejdernes anbefalinger

Forskning viser, at medarbejdere ansat på baggrund af anbefalinger bliver længere i jobbet end medarbejdere ansat via andre kanaler, såsom rekrutteringsportaler og annoncering. Samme forskning viser også, at de faktisk bliver ansat hurtigere.

Derfor er det en god idé at tilbyde eksisterende medarbejdere et Finder’s Fee - en gevinst på fx. et kroophold for to - for at anbefale en kandidat, som sidenhen bliver ansat i virksomheden.

Det er også en god idé at spørge dit professionelle netværk, om de kender kandidater.

 

3. Fokuser på de blødere kompetencer

Et ordsprog siger, at ”Man bliver ansat på sin faglighed og fyret på sin personlighed”.

Manglende evne til at lære eller håndtere følelser ser da også ud til at være en langt mere almindelig årsag til dårlige rekrutteringer end faglig inkompetence.

En undersøgelse foretaget af Leadership IQ fandt, at de 5 vigtigste grunde til, at det ikke lykkedes med den nyansatte medarbejder var: Mangel på vilje eller evne til at lære (26 %), lav følelsesmæssig intelligens (23 %), lav motivation (17 %), forkert temperament (15 %) og teknisk/faglig inkompetence (11 % ). Ovenstående er hermed en påmindelse til at få spurgt ind til disse områder til jobsamtalen.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

23.04.2016
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

HR-ekspert Tine Cranil sætter fokus på, hvorfor vi bliver udbrændte på jobbet, og hvad man kan gøre ved det.

08.10.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Planlæg og eksekver. Du er på arbejde, hvis du er leder og tropper op til julefrokosten. 

03.02.2015
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Har I en handlingsplan for mobning på arbejdspladsen? 

26.05.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Få styr på hvordan du afskediger medarbejdere. Her er seks gode råd, der ruster dig før og efter, så din virksomhed kommer styrket ud på den anden side. 

07.04.2014
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

Kompetenceudvikling og læring er vigtigt, men alt for få er i stand til at bruge det aktivt i deres reelle arbejde. Bliv her klogere på, hvordan du skaber læring og udvikler kompetencer, så du når dine mål for 2014.

10.12.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Tryghed

Julefrokosten er ganske vist et frirum for medarbejderen, men det samme er ikke tilfældet for dig, der er leder.

21.11.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Tryghed

… er den tekst på kortet, som følger med blomsterbuketten, der står på skrivebordet. Det er første dag på det nye job, og din nye medarbejder er lige trådt ind af døren. Så er vi i gang. Men er det tilstrækkeligt? Nej selvfølgelig ikke. Læs med her.

12.08.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration, Jura

Efter afholdte jobsamtaler har du udvalgt din nye medarbejder. Kontrakten skal nu udfærdiges, og du skal herefter have nedskrevet de aftaler og rammer, der skal være gældende for ansættelsesforholdet. Det handler dette blogindlæg om.

03.06.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Du sidder foran computeren og har efter gennemlæsning af en mængde ansøgninger og CV’er besluttet, hvem du skal møde til jobinterview. Men hvordan interviewer du bedst en ansøger, så du kan træffe den rigtige beslutning? Læs med her.

11.04.2013
Tine Cranil
Ekspert indenfor HR og rekruttering
Tags: Administration

Foran dig ligger en stak ansøgninger og CV’er, som du nu skal igennem og beslutte, hvem der skal indkaldes til samtale. Jobbet har været annonceret eller måske publiceret i dit netværk og en mængde ansøgere har nu gjort sig den ulejlighed at skrive omkring sig selv og deres kompetencer. Hvordan skal du udvælge de rette?

Ekspert indenfor HR og rekruttering

Alle kan rekruttere, men ikke alle finder den bedst egnede kandidat. Det har mange kunder hos HR-bureauet fundet ud af. Udover at være tovholder på rekrutteringen, sikrer vi, at etikken er høj, og at kunde og kandidat får den bedst mulige oplevelse af forløbet og føler sig trygge hele vejen gennem processen.

Efter at have høstet erfaring som HR konsulent i en dansk international virksomhed stiftede jeg i 2009 HR-bureauet, som tilbyder service inden for HR området, herunder rekruttering, fastholdelse og afvikling.

Med denne blog ønsker jeg at dele gode og dårlige erfaringer - til glæde og gavn for IVÆKSTs brugere.

Fang mig på Google+ eller LinkedIn.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her