Bloggen

Er detaljerne i din finanslov forhandlet på plads?

Bjarne, Johanne, Lars og Margrethe er færdige med deres forhandlinger. Finansloven 2014 er faldet på plads, og der er taget stilling til, hvordan Danmarks husholdningsbudget for næste år skal se ud.

Har du lavet samme øvelse for din virksomhed?

Hvis dit budget for 2014 er klappet og klart, så har du en plan at styre din virksomhed efter. Men har du også styr på din likviditet? Læs med her, og sæt likviditetsbudgettet på dagsordenen.

Har du styr på likviditeten?

Et vigtigt begreb inden for likviditetsbudgettering er arbejdskapital. Din arbejdskapital er de penge, du har bundet i fx kunder, leverandører og lagre. Pointen er, at du ikke frit kan disponere over din arbejdskapital. Det kan i sidste ende gøre det umuligt at vækste og udvikle din forretning.

De vigtige variable

At bringe din arbejdskapital ned er altså et spørgsmål om at sikre, at dine penge er frie, så de kan arbejde det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. For at få et overblik starter du med at lave likviditetsbudget, som indeholder:

1. Dit udgangspunkt – hvad står der på saldoen?
2. Din gæld – hvad skylder du, og hvornår planlægger du at betale?
3. Dine tilgodehavender – hvad har du til gode, og hvornår forventer du at få pengene?
4. Dine momsforhold – hvor ofte afregner du moms?
5. Dine kredittider – kan du forbedre din likviditet ved at ændre dine kredittider?
6. Dine renter – hvad koster det dig at trække på din kassekredit, og hvad får du igen, når saldoen står i plus?

Du skal have overblik over disse forhold, hvis du vil gøre en helhjertet, strategisk indsats for at frigive kapital.

Skriv dig fire gode råd bag øret

Tænk likviditet som en del af et samlet budget
Sørg for, at dine likviditetsberegninger er fast forankret i dine drifts- og balancebudgetter. Hvis du henviser dem til et separat regneark, går det hårdt ud over de indbyrdes sammenhænge, og beregningerne bliver uigennemskuelige.

Vær forsigtig i dine skøn over, hvornår du får betaling fra dine kunder
Hellere en positiv overraskelse end for høje forventninger.

Acceptér en vis usikkerhed og fokusér på det væsentlige
Et likviditetsbudget garderer dig ikke imod kunder, der sylter dine fakturaer. Men det fortæller dig, om du har råd til at vente på deres indbetaling, og hvor længe du kan vente. Væsentlighed er nøgleordet, så vær omhyggelig med de store poster og grov med de små.

Hent dine penge hjem
Der er flere knapper, du kan skrue på for at bringe din arbejdskapital ned. Fx kan du afkorte dine leverandørers kredittider eller se på, om dit varelager har vokset sig unødvendigt stort. I det hele taget er det umagen værd at holde øje med dine beholdninger – både beholdninger af tilgodehavender og gæld – løbende. Altså ikke kun i forhold til budgettet, men også i forhold til regnskabstallene i løbet af året.

Vælg værktøj med omtanke

Regnearket er et udbredt værktøj til budgetlægning, da det er en fleksibel og billig løsning. Men hold nu øje med tidsforbruget, og husk at sætte tid af til kontrol af alle beregningerne. Det kan være en rigtig god idé at anvende et system eller at tage din revisor med på råd fra starten.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tim Hansson

Partner hos budget123.

I virkeligheden er budgettering din gyldne mulighed for aktivt og bevidst at styre din virksomhed imod din vision. Spørgsmålet er nu bare: hvad er et godt budget? Læs med her.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.