Bloggen

Springer du i flyverskjul når indbetalingerne udebliver?

En rapport fra Dansk Erhverv kunne fornylig melde, at dansk erhvervsliv går hvert år glip af mere end 30 mia. kroner i ubetalte fakturaer fra dårlige betalere. Årsagen til tabet på de mange milliarder uddyber rapporten ikke - men en overskyggende årsag er utvivlsomt at rigtig mange virksomheder vælger at afskrive beløbet og ofte har tendens til at springe i flyverskjul alene i frygten for at skulle konfrontere sine dårlige betalere. En anden årsag er utvivlsomt at mange virksomheder har tendens til at negligere beløbene.

Hos Debito hjælper vi hver dag små- og mellemstore virksomheder med deres inkasso og rykkere og oplever derfor desværre også en lang række virksomheder der ofte springer i flyverskjul når fakturaerne ikke betales og ikke ønsker at "tage kampen" med deres debitorer. Før du tænker "Du er medejer at en inkassovirksomhed - selvfølgelig synes du folk skal sende nogle flere til inkasso" - så er du forkert på den. Vi hjælper folk med deres dårlige betalere og ser da allerhelst at virksomhederne imellem finder en løsning. Dette blogindlæg vil give dig konkrete råd til effektivt at føre din egen rykkerproces og få struktureret processen herom.

Fra i dag negliserer i ingen beløb i virksomhed
"Jamen det er kun 4500 kroner" er noget vi rigtig ofte hører - og uanset om du har 100 kroner eller 100.000 kroner til gode hos en debitor - så er vores professionelle råd, at du tager hånd om dine dårlige betalere - selv, før du sender dem til inkasso. En neglisering af dårlige betalere er på lang sigt en farlig vej at bevæge sig ned af - for er det 6500 eller 7500 kr næste gang? og er det måske 50.000 eller 100.000 kroner samlet set over et år?

Fornyligt havde jeg en dialog med en kunde der ofte negliserede sine "mindre beløb" som han kaldte det - beløbene lå på 2500 - 7500 kroner. Vi bad ham imidlertid om at gennemgå hans debitorkartotek og han fandt frem til, at han de sidste 3 år, havde ubetalte fakturaer for 450.000 kroner - eller sagt på en anden måde, kunden havde snydt sig selv for 150.000 kroner årligt.

Kunden havde ingen arbejde gjort selv men valgte at vi skulle stå for inkasso på de 450.000 kroner - og har her 3 mdr. efter indsamlet lidt over 220.000 kroner til kunden - og lur mig om vi ikke får 80-90% ind af de 450.000 kroner.

 

Flyverskjul er ikke længere en mulighed

At konfrontere en debitor med et skyldigt beløb kan for rigtig mange virksomheder virke grænseoverskridende. Det resulterer ofte i at der ikke gøres mere ved den dårlige betaler og at beløbet må afskrives som tab på debitorer.

Nej, du skal ikke nødvendigvis sende et beløb på 100 kroner til inkasso - men uanset om beløbet er stort eller lille, så bør du altid som minimum altid selv, inden du sender noget til inkasso gøre skyldner opmærksom på jeres mellemværende. Det kan lyde banalt, men alt for få virksomheder gør det - og en vurdering er at op imod 25% af alle debitorer vil betale alene ved første henvendelse. For lad os være ærlige: Alle kan jo glemme at betale en regning.

Herefter bør du så overveje om du ønsker at bruge tid på at indkræve de mindre beløb. Til info, er vores mindste kørende sag i øjeblikket på 56 kroner.

 

Har en rykkerproces internt i virksomheden nogen former for effekt?
Utvivlsomt! Min vurdering er at du på egen hånd internt i virksomheden kan indkræve 30-40% af dine dårlige betalere selv ved blot at gøre opmærksom på skyldnerens skyldige beløb.

Hvornår bør jeg sende mine dårlige betalere til inkasso?
Mange andre inkassoadvokater og inkassobureauer vil utvivlsomt fortælle dig at du altid bare skal sende dine dårlige betalere til inkasso straks efter de ikke har betalt - det er imidlertid ikke altid vores holdning. Du bør som mimum altid gøre skyldner opmærksom på det skyldige beløb og undgå at springe i flyverskjul i frygt for konflikt

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Morten Holst H…

Inkassodirektør og medejer af inkassovirksomheden Debito

Tags:
Økonomi

Udvalget af regnskabsprogrammer boomer som aldrig før - men hvad skal du kigge efter når du vælger regnskabsprogram.

Morten Holst H…

Inkassodirektør og medejer af inkassovirksomheden Debito

Tags:
Jura, Økonomi

Hvad gør du som virksomhed, hvis betalingen fra din kunde udebliver? Den første indskydelse hos mange er inkasso – men er det altid den rigtige løsning?

Morten Holst H…

Inkassodirektør og medejer af inkassovirksomheden Debito

Tags:
Økonomi

Ingen har lyst til at gøre forretning med kunder, som ikke betaler, hvad de skylder for det produkt eller den service, de har købt. Se her, hvad du skal være opmærksom på for at undgå de dårlige betalere.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.