IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Ny hjemmeside? 4 faldgruber du SKAL kende til - og undgå!

Mit navn er Miklas Kroager. Bitcoin-entusiast, Bornholmer, og mere relevant for dette indlæg, også bureauchef i Memoo Webbureau
Vi designer og udvikler webløsninger, og har efterhånden været vidne til det meste. Udover det, arbejder vi en branche, som er kendt for dyre konsulenttimer, telemarketing-snyd, ringe løsninger og alt for mange kontrakter med for lille skrift. Man kan godt sige at branchens ryg er lidt broget.

Derfor tør jeg godt sige, at vi har gjort os vores erfaringer. Erfaringer, som jeg nu vil dele med dig, så ikke du behøves lave de samme fejl. Vi sparer dig, med blogindlægget her, for enormt meget tid og rigtig mange penge - for ikke at snakke om de søvnløse nætter!

Læs med her, og forstå de faldgruber du bør undgå, når du skal have et webbureau til at hjælpe dig med en ny webløsning.
 

1. Undgå abonnement og kedelige gebyrer


Mange webbureauer tilbyder en lav indgangspris, men derimod et rigtigt højt, månedligt gebyr. Måske indhenter du tilbud flere steder fra, og bemærker at de alle tilbyder det samme, men det ene sted er kun halvt så dyrt som de andre. Her bør dine alarmklokker ringe.
Din hjemmeside tager (i teorien) samme antal tid for de forskellige webbureauer, og bureauerne skal altså have samme indtjening ind, for at kunne dække deres arbejdstimer. Webbureauet der bød 50% lavere end de andre, skal altså have tjent nogle penge ind, for ikke at være i underskud. Dette ses typisk i form af lange abonnementer(Oftest forklædt som “support”- eller “vedligeholdelsesomkostninger”), uforudsigelige gebyrer og teknisk snak, der er til for at snyde dig. Vi har haft kunder hos os, som ved fejl er kommet til at binde sig i op til 4 år på en løsning, som de her betalt til hver måned lige siden start. Mellem os kan jeg sige dig, at det har været en RIGTIG dyr løsning for dem.

Sørg for at få defineret og fuld forståelse for alle betingelser, inden du skriver under på noget som helst. Lyt til dit netværk, og tjek om andre har været kunder ved webbureauet før. Tjek evt. Trustpilot.

-> Du kan få et peg om, hvad en hjemmeside pris er for en størrelse med denne prisberegner


2. Gå ikke på kompromis med pris(... Og i sidste ende kvalitet)


Endnu mere om hjemmesidens pris... sorry! Men det er en vigtig parameter. Jeg nævnte før, at en hjemmeside burde tage det samme stykke tid, uanset hvilket webbureau man valgte. Det er delvist forkert. (Beklager - men det passede bare godt ind som eksempel før).
Nogle webbureauer, eller sågar freelancere, vil oftest tilbyde dig hjemmesider eller webshop til helt vanvittige priser - helt ned til få hundrede kroner. Det kan virke attraktivt lige ved første øjekast. En hjemmeside er jo en hjemmeside? Forkert!
Med en så billig løsning vil du oftest blive kørt af med allerede færdige skabeloner(Såkaldte themes/templates), en ringe backend og ingen support overhovedet. Oftest vil du heller ikke møde den store ekspertise derfra, og kan stå med problematikker som cookie lovgivning, EU restriktioner og andet teknisk på egen hånd.

Brug det ekstra på din hjemmeside. Sørg for at den er fremtidssikret, og at du har en klar plan på den, så vil den hurtigt tjene sig hjem igen.


3. Du bør eje din egen løsning/CMS


Din hjemmeside/webshop er nu oppe at køre. Markedsføringen pumper derudaf, og kunderne vælter ind. Du har bare et problem. Din hjemmeside hostes måske af det webbureau du har fået lavet websitet hos, og kun de har adgang til backend og CMS(Content Management Systemet = Motoren i websitet). Nu vil du gerne have ændret noget, og det koster altså. Rigtig meget. Webbureauet har skruet timeprisen helt i top, for der er ikke andre der kan, eller må, hjælpe dig.

Nogle firmaer har egne CMS systemer, og det kan være fint for nogle. Vores anbefaling er dog alligevel at du vælger et CMS system(Eksempelvis Wordpress eller Shopify), som er frit tilgængeligt for alle. Således kan du frit skifte dit webbureau ud, og du kan nu være den der sætter kravene.

Hosting hos webbureauet er stadigvæk en god ide, da de oftest har gode faciliteter og favorable samarbejdsaftaler. Bare sørg for at du ejer filerne, og let kan få dem ud, hvis du gerne vil skifte webbureau.


4. Undgå markedsføringsfælden
 

Du har fået verdens fedeste website/webshop. Nu mangler du kunderne. Med mindre du er morgenvært på “Go’ Morgen Danmark”, kan du ikke bare lancere en webshop og forvente alle kunderne kommer af sig selv. Dem er du nødt til aktivt at arbejde for.
Heldigvis er vi så priviligeret i dag, at vi har rigtig mange kanaler at kunne trække på; AdWords, SEO, Facebook - bare for at nævne de mest populære.
Det kan være en rigtig god ide at få markedsføringen udført samme sted som du har fået lavet hjemmesiden, da webbureauet i så fald kender din løsning ud og ind. Desværre ses det bare tit, at man som kunde fristes til hurtigt at springe på den første “markedsføringspakke” man får tilbudt, uden at tjekke hvad den indebærer.
Vi har mødt flere kunder, som i flere år har betalt til et bureau for at udføre markedsføringen, men aldrig nogensinde set skyggen af en rapport, evaluering eller anden opfølgning - og naturligvis slet, slet ingen resultater.

Skal du derfor have lavet markedsføringen ude i byen, så vær sikker på at du får værdi får de penge du lægger. Sørg for at du hele tiden er opdateret med rapporter om fremgangen, og/eller få adgang til et kundepanel, hvor du selv kan overvåge fremgangen. Eller mangel på samme. Et godt bureau er altid gennemsigtig med deres arbejde.

Råd #1 og #2 gælder i den grad også for online markedsføring!

 

Tak for denne gang :-)


Jeg håber ikke jeg har skræmt dig med dette indlæg, men at du derimod føler dig rustet til at få lavet din hjemmeside/webshop af et webbureau. Ja, det er måske lidt dyrere end at få “Ham der kan noget med computer” i familien til det(Eller at gøre det selv), men så ved du at alt spiller, din løsning er skalerbar, og at du kan sove trygt om natten.

Afslutningsvis vil jeg råde dig til, ikke at se din hjemmeside om en udgift, men som en investering. En rigtig god en af slagsen.

Ønsker du at læse endnu mere om det med at få success med en webløsning, kan du hente vores e-bog “Ultimative insidertips: Få success med en ny webløsning” på Memoo.dk

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Bureauchef - Memoo Webbureau

Bureauchef samt ansvarlig for salg i Memoo Webbureau. Har leveret skalerbare og salgsskabende webløsninger til over 200 kunder gennem de seneste 3 år. 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

01.09.2016
Miklas Kroager
Bureauchef - Memoo Webbureau
Tags: IT

Skal du have lavet en ny hjemmeside, kan webbureauer ofte være en stor hjælp. Få her et overblik over, hvilke overvejelser du på forhånd bør gøre dig for at sikre et godt forløb og et optimalt resultat for både dig og dit bureau.

Bureauchef - Memoo Webbureau

Bureauchef samt ansvarlig for salg i Memoo Webbureau. Har leveret skalerbare og salgsskabende webløsninger til over 200 kunder gennem de seneste 3 år. 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her