Bloggen

Sådan øgede vi aftenomsætningen i vores webshop med 60 procent

Tags: IT, Salg

Det betaler sig at tænke kreativt, kende sine kunder og være parat til at gå en ekstra mil for dem. Tit kan selv små tilpasninger af egne eller konkurrenternes Unique Selling Points give en stor vækst i omsætningen. Det fandt den erotiske webshop sexshop.dk ud af, da de forlængede bestillingstiden til kl. 21 om aftenen.


Skal du for alvor øge din omsætning, kræver det et indgående kendskab til dine kunder og deres behov, når det gælder de produkter, du sælger. Tit kan selv små justeringer på dit serviceniveau eller andre af dine unikke kundefordele giv en endog stor omsætningsfremgang.

Det kan også være, at du kan finde inspiration i konkurrenternes USP’er og med små tilpasninger og forandringer genbruge dem i din egen forretning. Det kan give jer den konkurrencemæssige fordel, der flytter kunderne fra andres og over til din webshop.

Typisk er sidste chance for at bestille varer, når vi har travlt med hverdagen

Et eksempel på det første kunne f.eks. være at flytte tidspunktet for, hvor sent kunderne kan bestille og stadig have en rimelig sikkerhed for, at de får varen næste dag. Her kører de fleste webshops i dag med et sidste bestillingstidspunkt, der er er tilpasset det tidspunkt, hvor PostNord, GLS eller hvem de nu bruger, afhenter dagens forsendelser.

Netop leveringstiden er oftest den kritiske parameter, når folk bestiller varer på nettet. Når først kunden har købt en vare, kan det ikke gå hurtigt nok med at få den hjem. Så jo senere de kan bestille og stadig have varen i morgen, jo bedre kort har din webshop på hånden i konkurrencen om kunderne.

Flyt bestillingstidspunktet til der, hvor kunderne har tid

I rigtig mange webshops der har PostNord som forsendelsespartner, er dette seneste bestillingstidspunkt kl. 17 – altså sidst på eftermiddagen, hvor folk er på vej hjem fra arbejdet, eller ulvetimen er gået ind derhjemme. Det var også tilfældet hos den erotiske webshop sexshop.dk indtil 1. oktober sidste år.

Problemet med det tidspunkt er bare, at det ikke er der, folk har tid til at se på sexlegetøj. Der har de travlt med at få hentet børn og sat maden på bordet. Sexlegetøjet bliver først bestilt senere på aftenen, når ungerne kommer i seng – altså længe efter kl. 17. Det betyder i praksis, at det sexlegetøj kunderne bestiller om aftenen, tidligst dukker op to dage senere.

Sådan var vilkårene også for alle konkurrenterne. Men ved selv at levere pakkerne til PostNords distributionscenter i Taulov, kunne Sexshop.dk flytte det seneste tidspunkt for bestillinger til kl. 21. Derved kunne kunderne bestille sexlegetøj om aftenen efter ungernes sengetid og modtage det allerede næste dag med posten.

Senere bestillingstid øgede omsætningen med 60 procent

Det kostede naturligvis overtidsbetaling til den eller de medarbejdere, der skal arbejde om aftenen med at pakke og køre bestillingerne fra Padborg, hvor Sexshop.dk har til huse og til pakkecenteret i Taulov.

”Selv om vi da nok mente, at det var noget, vores kunder kunne bruge, var vi meget spændte på, om det nye tiltag kunne betale sig”, husker Michael Peter Hansen, direktør for Scandia Trading, firmaet bag Sexshop.dk og en række andre erotiske webshops i Danmark, Tyskland og Sverige.

”Men nu små tre måneder senere har vi fået syn for sagen og resultatet overgår selv vores vildeste forventninger. Faktisk har det givet en omsætningsfremgang på hele 60 % på vores aftenomsætning. Især den sidste time er der for alvor knald på bestillingerne”, fortæller Michael Peter Hansen.

Det interessante er, at det ikke har ændret ved bestillingsmønsteret for resten af dagen. Det er kun få bestillinger, der er flyttet fra før til efter kl. 17. Det betyder, at der primært er tale om nye kunder. Det nye bestillingstidspunkt har derfor medført en generel omsætningsfremgang hos Sexshop.dk – penge der ikke ville være kommet ind, hvis ikke der var tænkt kreativt.

”Det er helt klart en beslutning, vi ikke har fortrudt og som virkelig har betalt sig for os”, glæder Michael Peter Hansen sig over. Måske har du de samme muligheder – eller kan tweake konkurrenternes vigtigste fordele til endnu større fordele for dine kunder? Det betaler sig at tænke alle muligheder igennem!

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Anonymous

Som virksomhedsejer ved du sikkert, hvor meget konkurrence der er derude, samt hvor svært og omfangsrigt det er, hvis man gerne vil skille sig ud i mængden. Derfor er du nødt til at være bedre end alle de andre, når det kommer til markedsføring af din virksomhed og dit produkt.

Anonymous

Rigtig mange danskere drømmer om at starte deres eget. Det skyldes ikke mindst, at det måske har været svært at finde job andre steder, og man håber på, at man selv kan være med til at løse den situation. Der findes da også rigtig mange gode grunde til at blive iværksætter, og mulighederne er bestemt til stede.

Anonymous
Tags:
IT

Mange danskere går med drømmen om, at drive deres egen webshop. Faktum er dog, at ikke alle ved hvor, de skal starte. Der er mange valgmuligheder, hvis du drømmer om at starte din egen webshop, men det er bestemt ikke noget, der er med til at gøre det nemmere for dig. Det betyder nemlig, at du står overfor et valg mellem et bredt spektrum af forskellige valgmuligheder.

Anonymous

Siden nytår har du ikke kunne udelade momsen på porto og forsendelse, selv om du bruger PostNord. Den gamle portoudlægsregel blev fjernet af SKAT med virkning fra årsskiftet. Men nu tilbyder PostNord 20 % på portoen – men kun til deres storkunder.

Anonymous

Den effektive markedsføringsstrategi dækker alle områder indenfor markedsføring. I dag er det ganske enkelt ikke længere tilstrækkeligt at satse på én eller to typer markedsføring, som skal dække hele virksomhedens behov. Med andre ord er den effektive markedsføringsstrategi alsidig og kreativ.

Anonymous

I Danmark bryster vi os af at være ganske langt fremme i skoene, når det kommer til det digitale - men vi skal til at steppe op, hvis vi fortsat vil være blandt verdens digitale alfahanner.

Anonymous
Tags:
IT, Jura

Vi er enige om, at internettet er kommet for at blive, er vi ikke? Måske ikke. Bagudskuende kræfter kan få held til at begrænse den frie adgang til information på internettet. Sker det, kan det skade innovative og digitale startups og dig og mig, der bruger internettet hver dag. Men hvorfor er adgangen til verdens informationer på spil? Lad mig begynde med lidt baggrund for at sætte scenen.

Anonymous

Når Danmark i november 2016 for 9. gang sætter fokus på værdien af vækst og iværksætteri bliver det med Ivækst som ny national vært for Global Entrepreneurship Week og et helt nyt digitalt tema.

Anonymous
Tags:
IT

IVÆKST er ny national vært for Global Entrepreneurship Week 2016.

Anonymous

Content is king. 

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Få styr på Content Marketing og SEO // Hvordan eksterne links giver bedre netværk // Få styr på brugen af hashtags # // Få tips og tricks til at optimere dit personlige brand og din LinkedIn profil

Anonymous

Tricks til din AdWordsannoncering // Find ud af hvorfor din forretning ikke er kedelig // Social media hacks // Tendenser for social media i 2014

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Se videoblog med råd til hvilken leveringspris du skal tage på din webshop // Argumenter for og imod blogging i din netbutik // Opbygning af blogindlæg // Optimer din SEO - Find dit websites knækkede links

Anonymous

Israels befolkningstal er på 8 millioner fordelt over et geografisk areal på størrelse med Jylland. Startup miljøet her er så koncentreret, at Tel Aviv som det eneste sted i verden, kan sammenlignes med Silicon Valley.

Anonymous

IVÆKST lancerer AdWords Online Kursus. Nu kan du hvor og når som helst sætte dig ind i verdens stærkeste annoncemedie – Google AdWords.

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Se film fra Iværk & Vækst messe // Læs tips og tricks fra 8 e-handelseksperter // Find ud af hvordan du sikrer din WordPress side mod angreb // Studér de største: Coca-colas brug af sociale medier

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Læs om Adobe Vs. Freeware // hvordan du søgemaskineoptimerer dine YouTube videoer // ny integration mellem YouTube kanaler og G+ sider // Content Marketing for SMV'er // IVÆKST kalorier

Anonymous
Tags:
IT, Salg

Se Hangout om e-handel // læs tip der viser hvem der linker til din hjemmeside // ny service til at få flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev // fredagsunderholdning

Anonymous
Tags:
IT

Læs om hvordan du får mere trafik på din blog og dit website // hvordan emnefeltet i dit nyhedsbrev skal skæres // nyt spændende tech start-up // underholdning til din påskeferie

Anonymous

En velfungerende webbutik betyder alt for din succes med online salg. Peter Kofler har mange års erfaring med hjemmesidedesign og giver dig 10 hurtige råd til at skabe mere salg i din webshop.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.