Bloggen

Er det snart slut for webbureauerne?

“Hos murermester Pedersen, goddag”

“Goddag, mit navn er Jens Jensen. Jeg skal snakke med den webansvarlige hos jer?”

“Web? Det må være mig”

“Det var godt. Jeg ringer, fordi jeg kan se, at jeres hjemmeside har en masse optimeringspotentiale? Hvad ville det betyder for jer, hvis I kunne få større omsætning gennem en flot og brugervenlig hjemmeside” (...)

Opkald som disse har de fleste små og mellemstore virksomheder været udsat for. Sælgerne fra webbureauerne står i kø for at tilbyde den ene unikke hjemmeside efter den anden. Hjemmesider som alligevel blot er en standard template med lidt modifikationer.

Det er stensikkert, at virksomhedernes digitale platforme i fremtiden vil være en væsentlig distribution af både markedsføring og salg. Spørgsmålet er blot: Hvem skal stå for at kreere de digitale platforme?

Tidligere fordele forårsager døden

Én ting er sikkert: Digitaliseringen og globaliseringen er kommet for at blive. Dermed skulle man tro, at webbureauernes storhedstid endnu ikke var nået. Jeg vil dog påstå, at de selvsamme digitaliseringsmuligheder, som har skabt eksistensgrundlaget for webbureauerne, kommer til at være den faktor, der graver deres grav.

Det lyder mærkeligt, tænker du sikkert. Det forstår jeg godt. Svaret skal findes i webbureauernes målgruppe.

Som det er i dag, er de fleste webbureauers kunder repræsenteret ved små, lokale virksomheder som eksempelvis håndværksvirksomheder eller restaurationer. Det generelle kendetegn ved disse typer virksomheder er, at ejeren ikke er af den nye generation. Med andre ord er webbureauernes kunder ikke selv i stand til at lave en flot og funktionel hjemmeside - deraf behovet webbureauerne

Derfor er det helt naturligt, at man lader et professionelt webbureau lave websitet. Sådan har det fungeret de seneste 10 år og forretningsmodellen er stadig forholdsvis bæredygtig. Men hvad vil der ske, når vi en dag ser, at virksomhederne alle har gennemgået et gennemgribende generationsskifte?

Når vi en dag, måske allerede om 10-15 år, ser, at webbureauernes målgrupper stort set kun består af virksomheder, hvis ejere er vokset op med www og web, vil vi se, at disse enten selv laver en fin funktionel hjemmeside eller får hjælp i netværket til at udføre arbejdet.

Allerede nu ser vi, at der er kommet ganske gode muligheder for os menige til selv at kunne udarbejde forholdsvis fine hjemmesider - og disse muligheder vil der ikke blive færre af i fremtiden. Med andre ord vil ny teknologi og digitaliseringen betyde, at der ikke vil være arbejde til de webbureauer, der udelukkende tilbyder CMS-hjemmesider og webshops.

Webbureauer med store kunder vil overleve

Som med alle andre ting her i livet, vil det være sådan, at de dygtigste vil overleve. De dygtigste i denne forstand, er de virksomheder, der beskæftiger sig med kunder med høj omsætning.

For de store virksomheder er det, i modsætning til mindre virksomheder, utrolig vigtigt, at der kontinuerligt optimeres på hjemmesiden. Kontinuerlige ændringer har for de stor-omsættende virksomheder nemlig en enorm indflydelse på omsætningen. I fremtiden vil service således blive en stor driver.

At der kan optimeres jævnligt, kan naturligvis også have indflydelse på mindre virksomheders omsætning. Omfanget vil dog langt fra være det samme, og derfor vil de små virksomheder være fint tilfredse med et udemærket, funktionelt standard website.

Om jeg får hundrede procent ret, vil kun tiden vise.

Jeg tror dog, at vi stensikkert kan sige, at mulighederne for de webbureauer, der fokuserer på content marketing, Adwords mv.,, ser væsentligt bedre ud end de webbureauer, der fokuserer på at lave webites.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Jørgensen

Leadgenereringsspecialist

Er du god til at håndtere dine indkome leads? I denne korte case får du at vide, hvad du ikke skal gøre samt simple tips til, hvordan du højner din leadbehandling.

Martin Jørgensen

Leadgenereringsspecialist

Martin Jørgensen har sat Danmarks fem største banker under lup for at finde ud af hvem, der er mest transparante og ærlige over for deres brugere.

Martin Jørgensen

Leadgenereringsspecialist

Den 4. maj løftes sløret for hvem, der er kommet ind på Berlingskes top 100 over unge erhvervstalenter i år. Men hvad kræver det at komme med på den eksklusive liste - og kan listen overhovedet bruges til noget?

Martin Jørgensen

Leadgenereringsspecialist

Nye teknologiske muligheder har simpelthen ændret måden, hvorpå kunderne ønsker at handle med virksomheder.

Martin Jørgensen

Leadgenereringsspecialist

Tags:
IT, Salg

Har du styr på affiliate marketing? Man betaler kun for leverede resultater. Læs mere på IVÆKST Bloggen. 

 

Martin Jørgensen

Leadgenereringsspecialist

Tags:
Salg

Generér flere leads! Kom igang på Bloggen nu. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.