Bloggen

Sådan rammer du din målgruppe

Sådan rammer du din målgruppe.

Uanset hvilken markedsføringsform du vælger, skal du kende din målgruppe. Ellers taler du for døve øre.

Men særligt når du vil sælge gennem dit nyhedsbrev, er det helt essentielt, at du ved, hvem din læser er.

Det skal du vide både for at:

• tiltrække de rette læsere.
• fastholde dem.
• sælge til dem.

Og forbløffende få har ikke gjort sig klart, hvem der er deres primære læser. Og derfor sælger de alt for lidt i deres nyhedsbreve.

Det er helt essentielt, at du ved, hvilket udbytte der er vigtigst for din kunde: Eksempelvis om det er tid eller penge.

Eller om ingen af delene betyder noget, bare kunden hurtigt kan se nogle resultater. Måske vil han gerne vide, præcis hvor hurtigt investeringen har tjent sig selv hjem.

Ofte er der en tendens til, at private kunder ser mest på prisen, mens virksomheder fokuserer mere på, hvor meget tid de kan spare, da de ved, hvad arbejdstid koster.

Nogle gange kan du sidde med et produkt, som du gerne vil sælge til A., der imidlertid skal have købet godkendt af B (som ofte er enten en chef eller en ægtefælle).

Her skal du først sørge for, at A. får lyst til at købe varen. Men samtidig skal du gøre det let for ham at overbevise B. om, at købet også vil gavne B. Derfor skal du både finde nogle salgsargumenter, som rammer A. og nogle, der rammer B.

Eksempelvis: A. vil gerne på et kursus, der ligger i periferien af, hvad der er fagligt belæg for.
De argumenter, B. kunne bide på, kunne være: personalepleje, at firmaet har gavn af, at A. netværker med kursusstedet/underviseren/de andre kursister eller noget helt andet.

Lær din læser at kende

For at vide, hvordan du bedst muligt rammer dine læsere, skal du være meget bevidst om, helt præcis hvem du gerne vil ramme, og hvilke grunde de har til at være interesseret i dig.

Eksempelvis:

• Hvad drømmer de om?
• Hvad frygter de?
• Hvor er deres plads i hierarkiet på deres arbejdsplads?
• Hvordan er deres private situation?
• Hvordan er deres økonomi?
• Kan vedkommende købe på egen hånd?
       Hvis ikke: Hvem bestemmer så?

Den viden er essentiel mange andre steder i din markedsføring. Og jo mere du ved om dine læsere, jo bedre kan du ramme lige præcist dem.

Hvis du ved, at dine læsere ikke er de store læseheste, så kort dine nyhedsbreve ned og brug i stedet en video eller et lydklip. Og allerede her skiller du dig ud fra alle (os) andre, der skriver vores nyhedsbreve. (Kan også være en fordel for dig selv, hvis du hellere vil indtale dit budskab end skrive det ned).

Vil du lære endnu mere om nyhedsbreve, glæder jeg mig til at se dig på et af mine gratis nyhedsbrevskurser, som jeg holder sammen med IVÆKST. Læs mere her.

Her kommer jeg blandt andet med flere input til, hvordan du kan definere, hvem din målgruppe er.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Få opskriften og kom i gang med at skrive nyhedsbreve. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Prioritér nyhedsbrevet og lad det ikke være nederst på din to-do. Vil du have fuld udnyttelse, kræver det opmærksomhed. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Kan du fastholde dine læsere på dit nyhedsbrev? 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få din virksomhed i pressen. Journalisten Majbritt Lund giver dig en masse gode råd til, hvordan du skaber den gode historie om din virksomhed.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.