Bloggen

Regel nummer 1: Du SKAL kunne sælge

Tags: Salg

Tit er selvstændige meget interesseret i at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Og det er også attraktivt!

Men! Det hjælper ikke meget for dit salg (som jo oftest er det, alle vores markedsføringsindsatser handler om), hvis du ikke kan sælge til dem, du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

Det allervigtigste for din virksomhed er, at du kan sælge – og at du kan sælge dig selv til en ordentlig pris.

Kan du det, er det i øvrigt også lettere at komme i de attraktive medier og på side 1 på Google, for så kan du betale nogle specialister for at hjælpe dig med det.


Problemet er ikke salg, men kunden …

Når selvstændige bliver spurgt, hvad de gerne vil lære mere af, kommer de oftest med svar i markedsføringsafdelingen, så som blogs, Facebook m.m. Og når jeg så siger: ”Hvad med salg?” svarer de nogle gange, at det kan de jo godt. Det er bare en skam at kunden ikke vil købe noget, men det er jo nok tiderne …

Talte engang med en selvstændig, der havde læst min bog, men mente, at hun havde hørt det meste før. Det er selvfølgelig helt i orden, at hun som en af de få ikke synes, der var noget banebrydende i min bog. Det bedste ville jo være, hvis den var overflødig. Nu ved jeg bare, at netop denne kvinde gør en masse af det, jeg advarer mod i bogen. Men hvorfor kunne hun ikke se det? Og hvorfor sagde hun ikke, at det var nemmere sagt end gjort, eller spurgte om hun kunne få hjælp til at komme i gang med at lave nogle af ændringerne?

Jeg tror, det er fordi, at alt det med salg kan have en tendens til at gøre så skide ondt i maven. For vi er ude og sælge os selv mange af os. Eller de hjertebørn, vi har udviklet gennem tiden. Og hvis tre kunder i træk har sagt nej eller sat spørgsmål ved prisen, har vi nogle gange en irriterende lille stemme, der spørger, om vores vare ikke er god nok, om vi er for dyre, om det nogensinde vil gå, og allerværst: OM VI IKKE ER GODE NOK.

De fleste af os, der sælger viden, er nødt til at kunne sælge os selv. Det er de færreste af os, der har en vare, der er så outstanding på markedet, at vi kan hyre nogen ind til at sælge den for os. Derfor må vi gøre det selv. Mange af de selvstændige, jeg har set lukke deres virksomhed, har lukket den netop på grund af manglende salg. Andre sparer specialhjælp væk, hvilket jeg advarer kraftigt mod både på mine kurser og i min bog. For det er en dårlig pengecirkel: Hvis du holder op med at investere i din virksomhed, opnår du sjældent de fede resultater.


Når kunderne kommer

Hvis du oplever den store kundestorm, som alle selvstændige drømmer om, efter at have været i medierne eller være blevet fundet på Google, skal du kunne håndtere disse kunder.
Det er ikke sikkert, de ved præcist, hvad de skal bruge, når de ringer. Det skal du kunne hjælpe dem med. Og når de bliver i tvivl om, hvorvidt de skal handle i dag eller vente, skal du kunne guide dem tilbage på sporet igen.

Hvis de begynder at angribe dig på prisen og måske fortælle om de andre, der er meget billigere end dig, skal du kunne fastholde din pris – og den gode stemning – så du får handlen i hus til fuld pris.
Og derfor fører alle andre gode indsatser tilbage til salget. Kan du ikke sælge dig selv, kaster dit markedsføringsarbejde ikke det optimale af sig. Og derfor er regel nummer 1, at du skal kunne sælge!


IVÆKST afholder gratis seminar 'Salg for mindre virksomheder' i København. Læs mere her.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Få opskriften og kom i gang med at skrive nyhedsbreve. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Prioritér nyhedsbrevet og lad det ikke være nederst på din to-do. Vil du have fuld udnyttelse, kræver det opmærksomhed. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Kan du fastholde dine læsere på dit nyhedsbrev? 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Lær din læser at kende. Majbritt Lund hjælper dig med at optimere dit nyhedsbrev på Bloggen. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få din virksomhed i pressen. Journalisten Majbritt Lund giver dig en masse gode råd til, hvordan du skaber den gode historie om din virksomhed.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.