Bloggen

Jeg siger ikke, at du ikke kan komme i medier som Go' Morgen Danmark

Tags: Salg

Børsen og Go´ Morgen Danmark står øverst på mange selvstændiges ønskeseddel om medieomtale. Det ved jeg gennem mange års arbejde med PR.

Tit er jeg djævlens advokat, der prøver at sandsynliggøre hvor realistisk det er at komme i netop disse medier, hvor meget det kræver og hvor stor konkurrencen er.

 

Ja, du kan godt komme i de medier

Nogle gange ser jeg, at dem, jeg har rådgivet, ender med at komme i netop de medier, jeg tvivlede på de kunne komme i. Og hvorfor var jeg så så pessimistisk? Det er fordi, at jeg er bevidst om, hvor mange ressourcer, det kræver at komme i bestemte medier og fordi jeg er bevidst om, hvordan mine kunder og kursister bruger deres tid mest effektivt.

Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre. Jeg siger bare, at det kræver et sammenfald af mange omstændigheder, der sjældent falder på samme tid.

  • Historien skal være aktuel
  • Den skal være den bedste af en lang række andre historier, mediet har fået tilbudt
  • Den skal passe med de øvrige historier, mediet har dén dag
  • Mediet skal helst ikke lige have bragt en tilsvarende historie – nogle gange er det ”diskvalificeringsgrund” nok, at de lige har brugt en anden kilde, der minder om dig
  • Du skal være til rådighed på det tidspunkt, journalisten ringer. Netop dette er tit et meget større problem, end det lyder. For hvad nu hvis journalisten ringer en dag, hvor du er ude ved en kunde? Selv hvis du finder ud af, at det ukendte nummer tilhører drømmemediet, kan du så smide hvad du har i hænderne lige nu og lave en aftale med journalisten?
  • Selv hvis det hele falder i hak kan der sagtens ske noget stort i dansk politik eller erhvervsliv der gør, at medierne vælger dig fra igen, selvom du måske har sat himmel og hav i bevægelse for at give journalisterne alt det, de bad om


Hvor vigtige er disse medier for dig?

Så når jeg foreslår andre medier, er det på ingen måde, fordi jeg ikke under dig at komme i Børsen og Go´ Morgen Danmark. Ej heller fordi jeg ved, at det aldrig vil kunne lade sig gøre. Men fordi jeg ved, hvor lang din arbejdsdag formentligt er i forvejen. Og fordi jeg også ved, at mange bliver overraskede over, hvor svært det er at komme i de mest attraktive medier. Det er marginaler, der gør hvilken kilde og hvilken historie, de bruger.

Og hvis det er så meget værd for dig at komme i netop Go´ Morgen Danmark eller Børsen, at du vil bruge op til flere dage (på tidspunkter, der ikke nødvendig vis passer dig særlig godt) på at have ganske få procenters chance for at få den ønskede omtale, så skal du selvfølgelig prøve lykken.

Jeg ved ikke præcist, hvor mange procents chance du har, for som sagt spiller mange faktorer ind. Og nej, du kan ikke selv styre, hvornår mediets interesse er der. Selv hvis du kontakter mediet på det tidspunkt, der passer dig bedst, kan det sagtens være, at de først vender tilbage tre uger senere, hvor din kalender er fuld.

P.S. Udover at jeg arbejder med PR, når jeg hjælper mine kunder, er jeg selvfølgelige også hele tiden selv opmærksom på selv at komme i medierne. Jeg kan afsløre: Jeg har også selv Go´ Morgen Danmark til gode. (Min nye bog Selvstændiges guide til flere penge blev kort omtalt i Børsen).

 

IVÆKST nyt: 2 flotte vindere og en enkelt 2'er fra IVÆKSTprisen 2012 landede i Go' Morgen Danmark til en snak om ungt iværksætteri og ledighed i Danmark. Se indslaget ved at klikke her.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Få opskriften og kom i gang med at skrive nyhedsbreve. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Prioritér nyhedsbrevet og lad det ikke være nederst på din to-do. Vil du have fuld udnyttelse, kræver det opmærksomhed. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Kan du fastholde dine læsere på dit nyhedsbrev? 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Lær din læser at kende. Majbritt Lund hjælper dig med at optimere dit nyhedsbrev på Bloggen. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Nyhedsbreve sælger stadig. Effektiv direct marketing lige i din målgruppes indbakke. 

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

10 trin til flere læsere på dit nyhedsbrev

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uden visitkort har man overhovedet ingenting, der indikerer, at man har et seriøst firma.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, nogle gange kan det være en rigtig god forretning at gøre noget gratis. Men du skal have en strategi.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Uha, her i de senere år har mange kunder afvist et køb med begrundelsen: ”Vi har ikke pengene”, ”Det er for dyrt” eller lignende. Og den begrundelse, har mange selvstændige desværre accepteret. Men det passer ikke.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Tryghed

... - Eller en tekstforfatter, eller en foredragsholder. Men rigtig mange har et problem, vi kan hjælpe dem med at løse. Og det skal vi fokusere på, når vi taler med vores kunder.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Hvis du ved, hvad du vil fortælle, inden du begynder at skrive, går det hele meget nemmere.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er attraktivt at blive fundet på Googles søgemaskiner og komme i medierne. Men! Det hjælper ikke meget for dit salg, hvis du ikke kan sælge til dem du kommer i kontakt med gennem disse aktiviteter.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Nogle gange køber netværket noget selv, og oftere giver de ens navn videre til andre i deres netværk. Derfor er det så vigtigt, at det er let for dit netværk at sælge dig.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Når jeg taler med kunder og kursister om, hvilke historier de gerne vil i pressen med, begynder mange at beskrive deres produkter og ydelser. Men et produkt er nødvendigvis ikke lig en god historie.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Er du en af de dygtige og opfindsomme, der er blevet nomineret til IVÆKSTprisen, kan du allerede nu bruge nomineringen i din markedsføring. (Bemærk: Jeg skriver bevidst ikke, om du er en af de heldige, for selv om held spiller en faktor for succes, er dette sjældent nok).

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Ja, det er fedt at komme i medierne med det rette budskab. Men du skal ikke underkende, at der er en række andre steder, hvor du kan opnå eksponering og hvor dit budskab ligeledes kan spredes – måske også i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Har du svært ved at motivere dig selv til at få lavet dine salgs- og markedsføringsopgaver?

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Sommerferien er din chance for at komme i pressen. Majbritt Lund viser dig, hvordan du bruger ferien rigtigt til at promovere din virksomhed.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få findpudset din forretningsidé og styrket din salgsevner og markedsføring. Majbritt Lund leder vejen frem for din virksomhed her

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Kanvassalg regnes som en sværeste form for salg, fordi du ikke har nogen relation til kunden på forhånd. Majbritt Lund hjælper dig til succes med dit kanvassalg her.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det er svært for mange at komme ud med den gode historie om din virksomhed. Majbritt Lund giver dig nogle uundværlige råd til, hvordan du tackler erhvervsmedierne og får din virksomhed i pressen.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Det kræver ofte meget at komme i de ønskede medier. Og tit er vi afhængige af flere heldige omstændigheder på samme tid. Og vi ved aldrig, om tirsdag er den rigtige dag at ringe, eller om det er torsdag. Læs journalist og Ekspertblogger på IVÆKST Majbrit Lunds gode råd til hvordan du undgår at bruge tid på PR der ikke lykkes.

Majbritt Lund

Selvstændig journalist,

uddannet på Danmarks Journalisthøjskole

Tags:
Salg

Få din virksomhed i pressen. Journalisten Majbritt Lund giver dig en masse gode råd til, hvordan du skaber den gode historie om din virksomhed.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.