Bloggen

Laver du også de 3 alvorlige SEO fadæser?

Tags: IT

3 banale fejl og mangler er årsag til, at mange virksomheder klarer sig dårligt i konkurrencen om at være synlig i toppen af Googles søgeresultater.

Alt for mange virksomheder indretter sig ikke efter de ord og vendinger, deres kunder googler. Det koster både trafik og kunder.

Søgemaskineoptimering (SEO) handler også om at bruge de rigtige ord - såkaldte keywords. Det er ikke kun et spørgsmål om tekniske indstillinger og nørdede tricks.

Mange glemmer vigtige ord. Det er eksempelvis skidt, hvis der ikke står revisor på revisionskontorets hjemmeside.

Effektiv SEO handler også om at kende sine kunder, tale deres sprog, skrive om deres interesser og bruge præcis de vendinger kunderne bruger. Det skal du gøre ved at:

 

 

  • Bruge de rigtige ord
  • Bruge dem de rigtige steder
  • Bruge dem i passende mængde

 

Googler kunder efter noget du ikke tilbyder?

Tandlæger skal være opmærksomme på, at dobbelt så mange googler efter tandlæge som tandlæger.

Googler nogen efter "miljøvenlig frisør" vil Google finde de websites, der bruger de  ord. Er de brugt rigtigt, ryger siden til tops i Googles søgeresultat.


Er du miljøvenlig, grøn eller økologisk?

Du kan også med fordel tænke kreativt, når du skriver tekster.

Er du "miljøvenlig frisør i Århus" skal du være opmærksom på, at folk googler mere end dobbelt så meget efter "økologisk frisør" som efter "miljøvenlig frisør".

Derfor kan du med fordel bruge begge udtryk på dit website. Både "miljøvenlig frisør" og "økologisk frisør".

"Jamen," kan jeg nu høre dig indvende, "min salon er ikke økologisk."

Jeg foreslår naturligvis ikke, at du skal kalde dig "økologisk frisør". Slet ikke, hvis du ikke er det! Men du kan med fordel være klar over, at mange mennesker ikke skelner mellem "miljøvenlig" og "økologisk".

Du kan eksempelvis forklare på dit website, at "jeg er ikke certificeret økologisk frisør", men "miljøvenlig frisør". Er det relevant, kan du skrive, at du også kan tilbyde "behandling med økologiske produkter".

 

Skriv om det konkurrenterne tilbyder

At lave en side på dit website, hvor du forklarer, at du ikke er "økologisk frisør" kan være nok til både at blive fundet og valgt af kunder, der googler efter en "økologisk frisør".

Er der hverken økologisk eller miljøvenlig frisør i din by, kan det være en stor fordel at være frisøren, der har brugt de udtryk på sin side! Ikke én gang, men flere gange. I overskrift og i selve teksten.


Brug de ord dine kunder googler

Brug Google Keyword Tool og lav så en liste med de ord og vendinger, som potentielle kunder vil google efter, når de leder efter en som dig:

  • Din SEO-histliste: Ord og vendinger dine kunder vil google

Vær opmærksom på, at vi som regel bruger flere ord for at præcisere, hvad vi leder efter. Vi googler ikke kun efter en frisør, men snarere efter:

  • Økologisk frisør Århus
  • Frisør uden tidsbestilling
  • Frisør studierabat
  • Billig frisør Århus
  • Frisør i Århus C
  • Frisør online booking

Lav alle de ordkombinationer, der vil være oplagte at bruge, hvis en potentiel kunde leder efter dig - når vedkommende vel at mærke hverken kender dig eller dit firmas navn.

 

Tjek om du har brugt de rigtige ord

Er de samme keywords og vendinger rent faktisk brugt på dit website? Er du i skrap konkurrence med konkurrenter, kan det være nødvendigt, at dit website har en side for hver af de mest oplagte vendinger.

Husk, at du skal bruge de rigtige ord, bruge dem flere gange og placere dem i både overskrifter samt i såkaldt brødtekst. Det er heller ikke nok, at ordet er brugt i et billede på siden.

 

Undgå de tre store SEO-fadæser

Når du har din SEO-hitliste kan du tjekke, om dit website er ramt af de tre SEO-fadæser:

  • Vigtige keywords er slet ikke brugt
  • Ordene er brugt for lidt
  • Ordene er forkert placeret

 

Og så lige for god ordens skyld: effektiv SEO handler også om meget andet end tekster. Fundamentet, de tekniske indstillinger af websitet, skal være i orden. Ellers kan gode tekster være spildt SEO-arbejde.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lisbeth Scharling

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Tags:
IT, Salg

En af de udbredte myter om tekster online er, at de skal være korte. At de max. må fylde et skærmbillede. Det er noget sludder. Tekster online må gerne være lange. Hvis du levere værdi.

Lisbeth Scharling

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Tags:
Salg

Du kan nemt, hurtigt og billigt få 1.000 eller 10.000 fans til din side på Facebook. Fans kan købes i bundter. Men de købte fans kan skade din synlighed på Facebook og dermed forringe udbyttet af din side ganske betydeligt.

Lisbeth Scharling

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Tags:
IT, Salg

Få et stærkere nyhedsbrev til at nå kunderne. Lisbeth Scharling giver dig de bedste råd. 

Lisbeth Scharling

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Tags:
Salg

Lange, flade og kedelige som grå væg-til-væg tæpper. Sådan ser alt for mange webtekster og blogindlæg ud. Men sådan behøver din tekst ikke at være.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.