Bloggen

Sæt holdet der skaber succes

Du har din ide. Du har nedfældet nogle ord i et Word dokument. Du har visionen, ambitionen og passionen. Du har et brugbart kompetencesæt, som du vil bruge til at føre idéen ud i livet. Du går i gang og indser, at du ikke ved noget om rigtig mange ting, som er vitale for din succes. Løber du ind i den erkendelse, er du lige som alle iværksættere, og netop derfor er dit team så vigtigt.

Start det rigtige sted

Kig på din ide og stil dig selv spørgsmålet: Hvilke kompetencer skal der til før at denne idé kan blive omsat til en succesfuld virksomhed? Skal du lave en B2B salgs-platform, skal du bruge udviklere der kan kode .NET, du skal bruge en der har erfaring med B2B salg, produkudvikling, SEO, regnskab og bogholderi osv. Se derefter på dig selv og træk de kompetencer fra, som du selv kan udfylde - først der har du en mangelliste.

Find dem!

Med din mangelliste i hånden gælder det bare om, at komme ud af døren og møde nogle mennesker. Det er ikke svært at forestille sig hvor, eksempelvis marketingspersoner kan findes. Universiteter eller netværk et godt sted at starte.

Jeg gik selv med min idé i lang tid inden jeg gjorde noget ved det. Jeg besluttede mig for at pitche idéen foran 150 software studerende og med stor succes. Vi er nu et team på tre, som arbejder på vores platform.

I rette tid

Det er ikke sikkert, du har brug for alle de kompetencer, der står på din mangelliste fra første dag. Behovende kommer løbende i processen, så det er vigtigt altid at holde sin mangelliste opdateret i forhold til, hvad der skal ske om et par måneder, for at kunne forberede sig.


Få dem ind i folden

Nu har du kontakt til en person med de rette kompetencer, som kan lide dit koncept og forretningsmodel. Hvordan får du personen på med på teamet? Til det er der flere modeller.

  • Har du penge nok, kan du ansætte. Da du er en startup, har du ikke penge, og derfor er ansættelse af professionelle ikke en mulighed.
  • Praktik kan være en god løsning. En som er i praktik vil vise sit værd.
  • Ejerandele. Har du permanent brug for en mand mere, er dette en god løsning. Folk som ejerandele er ofte mere passioneret for succes, og er villig til at bruge mere tid på arbejdet.
  • Ikke al viden behøver at komme fra en du har kontakt med. Freelancere kan være rigtig dygtige. Dog er det vigtigt, at du er super skarp i dine krav til dem!

En god tommelfingerregel er, at lade være med at ansætte folk du har tætte relationer til, da du i det øjeblik du ansætter dem, ikke længere er deres ven og omvendt. Du bliver deres chef, der skal evaluere deres arbejde og give kritik derefter. Det kan meget hurtigt få et venskab til at smuldre permanent.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.