Bloggen

Påtag dig dine kunders risici og salgsfrem dine produkter

Tags: Salg

I ethvert forhold mellem personer, foretages der altid en opvejning af de eventuelle risici, man stiller sig selv overfor. Så hvorfor ikke fjerne dem så vidt muligt for sine kunder?

Når du tager risikoen væk for dine kunder, sænker du ofte den barriere de har for at købe dit produkt. Når du som sælger påtager dig risikoen lader du dem vide, at du står inde for produktet og at du holder af dine kunder.

Mange har allerede foranstaltet dette i deres produkt direkte eller indirekte, men få bruger det aktivt i deres salgsindsats.

Et godt tip til dette risikofrie salg er at tænke på, hvilket resultat dine kunder gerne vil have og herefter garantere dette. Alt for ofte garanteres der for ting i et produkt, som kunden intet kender til, eller ingen interesse har for. I eksempelvis computerverdenen kunne det være en garanti på den hurtigste buffer, harddisk e.l., som få interesserer sig for eller har viden til at kunne vurdere.

Stå inde for dit produkt og tag risikoen væk fra dine kunder, da det jo i sidste ende er dig, der er bedst til at vurdere denne.

Jeg vil slutte af med en lille historie, der eksemplificerer hvordan du kan salgsfremme ved at påtage dine kunders risici:

 


”2 ældre kvinder var på udkig efter en god computer, som de kunne bruge til at skrive og surfe på. De begge havde været på udkig et stykke tid, og havde da også besøgt Elgiganten og computerafdelingen i Bilka et par gange.

Men et decideret køb, var det dog ikke blevet til endnu. Selvom de begge havde behov for computerne. Årsagen til, at de ledte sammen efter en computer var egentlig udover det hyggelig selskab, at de var lidt utrygge ved, hvilken computer de skulle have, og i bund og grund var de nervøse for at blive snydt eller blot forkøbe sig.

Deres købelyst var ikke noget nyt, faktisk havde de gået med tanker om det i snart 2-3 måneder, hvis ikke længere, men de manglede stadig at blive helt trygge ved deres beslutning.

En utryghed som dog skulle blive forløst den dag, de mødte Hans. Hans var en mindre iværksætter, der altid havde haft en passion for at samle computere, og derfor havde startet sin lille computer forretning. En forretning, der ikke havde vokset sig rigtig stor endnu, men Hans skulle ikke klage. Forretningen voksede støt, og han havde da også lige ansat sin første medarbejder. Selvom han i princippet var oppe imod store giganter såsom Elgiganten, diverse varehuse o.l..

Årsagen til Hans’ succes med sin forretning var ikke så meget Hans’ computeregenskaber, men Hans var en fremragende sælger, mest af alt fordi han virkelig holdt af sine kunder.

- En egenskab, som netop skulle komme til gavn den dag, hvor de 2 damer troppede op i hans forretning. De havde gennem en af deres venner hørt om Hans og den fantastiske service.

Hans fik hurtigt spurgt ind til deres behov og fandt også hurtig frem til en bærbar pc, der lige passede ind i deres behov. Damerne var begejstrede, mest af alt fordi Hans demonstrerede for dem, hvad computeren kunne, og ikke hvad den indeholdt af specifikationer, som i deres ører blot lød som det rene volapyk.

Til slut i hele salgsdemonstrationen sluttede Hans af med at sige, at der var et lille ”men”. Nemlig, at de sikkert ville kunne finde computeren billigere på nettet, eller hos en af de større kæder. Damerne kiggede lidt forundret på Hans, og responderede: ”Okay, men siger du så, at vi skal købe dem dér i stedet for?”.

Hans svarede hurtigt: ”Nej, selvfølgelig ikke”. Han ville blot være ærlig overfor dem med hensyn til, hvad ”kostprisen” på en sådan computer var, men til gengæld tilbød Hans noget helt andet, hvilket kompenserede for den merpris han tog på 10 – 15 %.

Hos Hans fik damerne nemlig et risikofrit køb spækket med service. De 2 ældre damer lyste helt op igen, da de allerede havde forelsket sig både i computerne og lidt Hans som person, og egentlig blot ventede på gode årsager til at købe pc’erne af Hans.

Hans tilbød dem en måneds returret på computeren, også selvom de allerede havde brugt dem. Faktisk opfordrede Hans dem til at bruge computerne alt det, de kunne, så de var sikker på deres køb indenfor en måned. Ligeledes havde Hans fundet en række hjælpeprogrammer frem, som gjorde det lettere for dem at bruge computerne. Ligesom han tilbød, at sætte deres mailadresser op med det samme, så de ikke skulle bøvle med alt det tekniske.

Oven i alt dette tilbød han dem 1 måneds gratis telefonsupport, og skulle de senere ønske andre produkter i hans produktsortiment, ville de få 15 % rabat. Det var jo Hans’ erfaring, at når folk først var blevet glade for de produkter han solgte, ville de ofte gerne have tillægsprodukter af forskellige slags.

De 2 ældre damer var ikke sene til at tage imod tilbuddet og købte de 2 computere uden at skænke det en tanke, at de kunne få dem billigere i de store varehuse.”


- Måske er eksemplet ikke så uvant for dig, men værd er det at gennemgå ens forretning i forhold til hvilke risici, man pålægger sine kunder.


De bedste hilsner
Kim Kampp

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Kim Kampp

Indehaver af House Of Visions

Tags:
Salg

Livet kommer og går i mange forskellige afskygninger. Men hvilket liv har dine kunder, og hvilken livscyklus befinder de sig i?

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.