Tags: IT
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
08.05.2014Mange undersøgelser viser, at de sociale medier kan spille en endog meget positiv rolle for organisationens kultur, medarbejdernes glæde og tilfredshed, og deres evne til at tilegne sig ny viden og omsætte denne i praksis til glæde for arbejdsgiveren.
De ofte benyttede argumenter for at blokere for medarbejdernes brug af sociale medier er, at de sociale medier fungerer som distraktion og tidsspilde.
Og at de kan udgøre en væsentlig risiko i forhold til arbejdspladsens omdømme, hvis medarbejderne opfører sig uhensigtsmæssigt – især i arbejdstiden.
Herunder får du nuanceret din viden i forhold til, hvorfor international forskning faktisk peger på, at man bør åbne fuldstændig op for medarbejdernes brug af sociale medier.
Sociale medier gør os mere produktive
International forskning peger klart på, at brugen af sociale medier gør os mere produktive, fordi de udvider vores horisont og tænkning omkring verden.
Igennem de sociale medier interagerer vi ikke blot omkring banale hverdagsting, men tager også stilling til mere komplekse problemstillinger, aktuelle samfundsdebatter etc.
Igennem Twitter henter vi inspiration til avisartikler og historier, vi ellers ville have misset.
Igennem LinkedIn netværker vi med kolleger, branchefolk og andre relevante kontakter.
Igennem Facebook kan vi opnå indsigt i andres idéer og nye initiativer. Denne viden gør os mere produktive i længden.
I en række byer og områder i bl.a. USA og England har brugen af de sociale medier understøttet organisationens læring omkring eksempelvis innovation.
Kommunerne har brugt de sociale medier til at ”arbejde højere” – dvs. at etablere en kultur, hvor medarbejderne i højere grad deler deres hverdagsudfordringer, succeshistorier og problemer med kollegerne.
På denne måde tager organisationen et større fælles ansvar for opgaverne, og hver enkelt medarbejder oplever, at de ikke står alene med deres udfordringer.
Sociale medier er den moderne kaffepause
Et forbud imod sociale medier giver ingen mening på fremtidens arbejdspladser. Efterhånden som medarbejderne får adgang til sociale medier via smartphones, tablets etc. svarer et forbud reelt til et totalitært regime, der med vold og magt vil forhindre de ansattes frihedsgrader. Alene ordet ”forbud” kan synes arkaisk.
Modstykket til dette er, som leder at opfatte de sociale medier som den moderne kaffepause.
Stedet hvor medarbejderne henter deres nyheder, interagerer med venner og kolleger, etablerer deres identitet og former deres syn på verden.
Friheden omkring de sociale medier fører til mere tilfredse medarbejdere. Som mennesker har vi et helt grundlæggende behov for at indgå i sociale relationer.
De sociale medier åbner op for dette på det private felt, men også i forhold til arbejdslivet giver de muligheden for at etablere relationer til kolleger uden for ens snævert definerede stillingsbetegnelse og arbejdsopgaver.
Sociale medier fremmer multitasking, hvilket er gavnligt
Som alle mennesker med børn har erfaret, er multitasking en evne, man er nødt til at have for at få enderne til at mødes. Det samme gælder på arbejdspladsen.
Derfor er brugen af de sociale medier ikke et udtryk for, at medarbejderen ikke arbejder.
Tværtimod viser det blot, at medarbejderen midlertidigt fokuserer sin hjerneaktivitet på noget andet, og dette er et sundt og nødvendigt afbræk for at kunne optimere indsatsen, når hjernen igen indstiller sig på at arbejde.
Ovenstående er tilsammen et stærkt argument for, at lederne bør lægge angsten for de sociale mediers skadevirkninger på hylden og i stedet arbejde innovativt, aktivt og strategisk på, hvordan de sociale medier kan føre til en bedre, mere produktiv og mere lydhør organisation.