Bloggen

Lean Startup – øvelsen at lave en ’pivot’

Det populære billede af en rigtig entreprenør er en person med store visioner og stædig beslutsomhed til at få tingene til at ske. Visionsaspektet er fint, men som den erfarne iværksætter vil vide, kræver ethvert produkt eller service mange justeringer undervejs (såkaldte ’pivots’), før man finder den rette formel.

Den største grund til, at iværksættere fejler, er deres manglende lydhørhed over for andres feedback og stædige fastholden af, at de har ret. Forskningen viser os, at 9 ud af 10 idéer fejler. Dertil kommer, at 66% af alle succesfulde start-ups drastisk har ændret deres originale idé, før de fandt ’den hemmelige opskrift’ (the secret sauce).

Denne viden dokumenterer, at hvis du vil være succesfuld som iværksætter, så skal du dræbe noget af dit ’ego’ og udvikle dine produkter meget tættere på de endelige kunder.

Ovenstående indsigter har fostret en ny tilgang til iværksætteri, der dramatisk forbedrer effektiviteten og hurtigheden af disse justeringer, udviklet af Silicon Valley entreprenør og forfatter Eric Ries. Hans efterhånden berømte bog, “The Lean Startup,” fremstiller, hvordan vor tids dygtigste entreprenører bruger kontinuerlig innovation til at skabe succesfulde virksomheder.

Grundtanken er, at man bør designe produkter og services med de absolut mest nødvendige funktioner (og KUN disse) for at tilfredsstille kundegrundlaget, kontinuerligt teste reaktionen hos potentiale kunder, og dernæst tilpasse løsningen baseret på den nye læring.

Denne nye læring kan medføre, at man er nødt til at foretage en såkaldt ’pivot’. En pivot kan bedst beskrives som en radikal ændring af ét eller flere aspekter af ens forretningsmodel.

Her er 5 gode eksempler:

  1. Zoom-in Pivot. Hvad man tidligere havde opfattet som én enkelt funktion i  produktet, bliver i dette tilfælde til hele produktet.
     
  2. Zoom-out Pivot. I den omvendte situation vil én enkelt funktion ikke være tilstrækkeligt til at understøtte en kundegruppe. I denne type af pivot bliver det, som hidtil var hele produktet, nu til en enkelt feature i et meget større produkt.
     
  3. Kundesegment Pivot. Dit produkt tiltrækker måske reelle kunder, men ikke de typer, der var den oprindelige hensigt. Med andre ord løser produktet et problem, men skal positioneres til et mere anerkendende segment og videreudvikles til det segment.
     
  4. Kundebehov Pivot. Tidlig kundefeedback indikerer, at det problem, der er løst, ikke er særligt vigtigt, eller der fra kundes side ikke er penge nok til at købe produktet. Dette kræver repositionering eller er helt nyt produkt for at finde et problem, der er værd at løse.
     
  5. Platform Pivot. Dette refererer til en ændring fra applikation til platform eller vice versa. Mange virksomhedsstiftere ser deres løsning som en platform til fremtidige produkter, men har ikke en eneste “killer-applikation” endnu. De fleste kunder køber løsninger, ikke platforme.

Enhver entreprenør står over for udfordringer i udviklingen af et produkt, når der skal besluttes, hvornår man skal benytte pivot, og hvornår man skal fortsætte ufortrødent / holde ud. Hvis du spørger entreprenører, der har besluttet at anvende pivot, vil du erfare, at de ville ønske, at de havde taget beslutningen tidligere.

Hvad gør du for at komme til de nødvendige pivots hurtigere?

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lige nu accepterer vi som webshops, at vi mister 20-30% af vores kunder i check-out flowet. Det gør vi formentlig, fordi det lige nu går ret godt for dansk e-handel, men også fordi vi tænker, at vi har optimeret så meget, vi kan.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw har kigget på sammenhængen imellem signalstoffer, iværksætteri og ledelse. Måske kan du genkende Jonathans betragtninger fra din egen arbejdsplads?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen. Bliv klogere på hvordan du eksekverer på din idé.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Jonathan Løw skriver om vigtigheden ved at eksperimentere som iværksætter.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Er du iværksætter, men er salg ikke lige din ting? No worries. Her er nogle gode råd til, hvordan du kan lære at elske salg.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Når vi som mennesker skal træffe beslutninger under pres, har vi en tendens til at overanalysere mulighederne, fordi vi er bange for at træffe den forkerte beslutning. Problemet er, at vores mange overvejelser faktisk sjældent gør vores beslutninger bedre – nærmere tværtimod.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Forandringer er partout ikke lig med innovation. Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær at begå dig på de sociale medier. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw giver sit bud på, hvilke digitale trends vi i 2015 skal holde skarpt øje med. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Tryghed

Gode råd er dyre. Det gode netværk er gratis. Lær blot at skille dig ud. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lytter du højt nok til de svar, du giver dig selv og andre?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Drømmer du om din egen virksomhed? Gør drømmene til virkelighed nu. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Kan man være succesfuld og lykkelig iværksætter? Ja, er svaret. Lyt til Jonathan Løws råd på IVÆKST Bloggen. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Ekspertblogger og serieiværksætter Jonathan Løw sætter fokus på diciplinen at pitche. Det er alfa og omega, at du som iværksætter er stand til at sælge din idé. Det gælder overfor investorer, banker, medarbejdere og ikke mindst kunderne. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
IT

Læs mere om, hvordan sociale medier kan have positiv indflydelse på arbejdspladsen. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.