Tags: Administration
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
05.08.2015Det populære billede af en rigtig entreprenør er en person med store visioner og stædig beslutsomhed til at få tingene til at ske. Visionsaspektet er fint, men som den erfarne iværksætter vil vide, kræver ethvert produkt eller service mange justeringer undervejs (såkaldte ’pivots’), før man finder den rette formel.
Den største grund til, at iværksættere fejler, er deres manglende lydhørhed over for andres feedback og stædige fastholden af, at de har ret. Forskningen viser os, at 9 ud af 10 idéer fejler. Dertil kommer, at 66% af alle succesfulde start-ups drastisk har ændret deres originale idé, før de fandt ’den hemmelige opskrift’ (the secret sauce).
Denne viden dokumenterer, at hvis du vil være succesfuld som iværksætter, så skal du dræbe noget af dit ’ego’ og udvikle dine produkter meget tættere på de endelige kunder.
Ovenstående indsigter har fostret en ny tilgang til iværksætteri, der dramatisk forbedrer effektiviteten og hurtigheden af disse justeringer, udviklet af Silicon Valley entreprenør og forfatter Eric Ries. Hans efterhånden berømte bog, “The Lean Startup,” fremstiller, hvordan vor tids dygtigste entreprenører bruger kontinuerlig innovation til at skabe succesfulde virksomheder.
Grundtanken er, at man bør designe produkter og services med de absolut mest nødvendige funktioner (og KUN disse) for at tilfredsstille kundegrundlaget, kontinuerligt teste reaktionen hos potentiale kunder, og dernæst tilpasse løsningen baseret på den nye læring.
Denne nye læring kan medføre, at man er nødt til at foretage en såkaldt ’pivot’. En pivot kan bedst beskrives som en radikal ændring af ét eller flere aspekter af ens forretningsmodel.
Her er 5 gode eksempler:
Enhver entreprenør står over for udfordringer i udviklingen af et produkt, når der skal besluttes, hvornår man skal benytte pivot, og hvornår man skal fortsætte ufortrødent / holde ud. Hvis du spørger entreprenører, der har besluttet at anvende pivot, vil du erfare, at de ville ønske, at de havde taget beslutningen tidligere.
Hvad gør du for at komme til de nødvendige pivots hurtigere?