Bloggen

Forandringer er ikke innovation

I stedet for at kalde det et fancy ord som innovation, bruger vi blot ’forandringer’ eller ’forbedringer’ som betegnelser for det samme, er et udsagn, man møder i mange kommuner og virksomheder over hele Danmark.

Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.

Skepsis over for innovation

Skepsis over for innovation er forståelig. Inden for det offentlige Danmark er begrebet beklageligvis og mange steder blevet synonymt med nedskæringer og effektiviseringer, selvom det langt fra behøver at være tilfældet.

I det private erhvervsliv er holdningen flere steder, at man ikke behøver fine ord som innovation til at beskrive de forandringer og forbedringer, man hele tiden foretager i dagligdagen.

Begge standpunkter er imidlertid problematiske. Problemet er, at man misser det kæmpe innovationspotentiale, som en jordnær og læringsbaseret tilgang til innovation kan forløse.

Dette potentiale kræver ikke, at man slynger om sig med fine ord, men det forudsætter at vi gør innovation til andet og mere end vores daglige forbedringstiltag og forandringer.

Ledelse og innovation

De fleste ledere i Danmark er bevidste om, at hvor al innovation kræver forandringer, så kan alle forandringer ikke beskrives som innovative – tag eksempelvis fyringsrunder pga. økonomiske vanskeligheder.

I forlængelse heraf er det også forståelsen hos de fleste ledere, at innovation kan føre til ny energi, begejstring og en følelse af fremdrift, hvorimod forandringer også ofte afføder bekymringer og måske endda frygt hos medarbejderne.

Ofte stopper erkendelsesrækken imidlertid her, og hos Listen Louder er vores målsætning og brændstof at hjælpe både kommuner og virksomheder med at flytte sig til det næste niveau: Der hvor innovation bliver direkte italesat og iværksat på en jordnær og praksisorienteret måde – uden at man dog forfalder til de vante mønstre og måder at tænke på.

Innovation: Nemmere internt, bedre eksternt

Innovation, hvis det gennemføres optimalt, medfører forandringer. Jordnær og effektiv innovation ændrer ikke blot kundernes adfærd, men stiller også krav til interne forandringer i form af nye strukturer, systematikker, roller og ansvarsområder.

Som led i denne udvikling vil også den enkelte medarbejder skulle redefinere sin selvopfattelse og får ofte medindflydelse på tværs af afdelingerne.

Når vi som ledere skal lede sådanne innovationsprocesser, skal vi være os vores ansvar bevidst: Ægte innovation kræver, at vi gør noget nemmere og bedre internt samtidig med, at vores eksterne produkter og services bliver forbedret.

Først når begge forhold er opfyldt, kan vi tale om innovation, der rækker udover mindre interne forbedringer eller forandringer.

Innovation forudsætter således, at vi gør noget nemmere for os selv og bedre for kunden.

Spørgsmålene om hvorfor, hvad og hvordan

Efter denne erkendelse er næste skridt, at du som leder er i stand til at kommunikere virkeligheden til dine kolleger på en måde, hvor de føler sig inkluderet og hørt.

Helt grundlæggende skal der være plads til, at den enkelte medarbejder får lov til at reflektere over, HVORFOR innovation giver mening for ham eller hende. Hvad er det, der skal gøre, at man om morgenen kan se meningen i at gå på arbejde og gøre en indsats i forhold til den fælles innovationskultur? Især når man måske oplever, at man i forvejen har rigeligt at se til med sine andre opgaver?

Det sker alt for ofte, at vi som ledere glemmer at stille det helt grundlæggende HVORFOR-spørgsmål, inden vi tager fat i de mere håndgribelige spørgsmål omkring HVORDAN og HVAD.

Disse skal naturligvis også italesættes, men først når medarbejderne i mindre teams har fået lov til at forholde sig til, hvordan innovation kan give mening for dem.

Når de har haft denne samtale, handler innovationsledelse om at holde nøje øje med jeres tiltag – dette er jeres HVORDAN og HVAD.

Dvs. at I bør:

• Implementere værktøjer der gør fremskridt og forbedringer målbare

• Sikre vidensdeling så idé- og udviklingsprocessen bliver tværfaglig og kontinuerlig

• Løbende gennemgå systemer, praksis og processer for at sikre, at der ikke opstår flaskehalse

• Aktivt italesætte de steder, hvor jeres innovationskultur møder modstand samt prøve at forstå, hvad denne modstand skyldes.

Igennem en sådan styring af innovation vil du som leder kunne få det optimale ud af jeres innovationspotentiale og forløse de to grundsten i innovation:

Seeing things differently

&

Seeing different things.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lige nu accepterer vi som webshops, at vi mister 20-30% af vores kunder i check-out flowet. Det gør vi formentlig, fordi det lige nu går ret godt for dansk e-handel, men også fordi vi tænker, at vi har optimeret så meget, vi kan.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw har kigget på sammenhængen imellem signalstoffer, iværksætteri og ledelse. Måske kan du genkende Jonathans betragtninger fra din egen arbejdsplads?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen. Bliv klogere på hvordan du eksekverer på din idé.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Jonathan Løw skriver om vigtigheden ved at eksperimentere som iværksætter.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Er du iværksætter, men er salg ikke lige din ting? No worries. Her er nogle gode råd til, hvordan du kan lære at elske salg.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Når vi som mennesker skal træffe beslutninger under pres, har vi en tendens til at overanalysere mulighederne, fordi vi er bange for at træffe den forkerte beslutning. Problemet er, at vores mange overvejelser faktisk sjældent gør vores beslutninger bedre – nærmere tværtimod.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær' at produktudvikle. Simpelt og nemt - 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær at begå dig på de sociale medier. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw giver sit bud på, hvilke digitale trends vi i 2015 skal holde skarpt øje med. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Tryghed

Gode råd er dyre. Det gode netværk er gratis. Lær blot at skille dig ud. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lytter du højt nok til de svar, du giver dig selv og andre?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Drømmer du om din egen virksomhed? Gør drømmene til virkelighed nu. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Kan man være succesfuld og lykkelig iværksætter? Ja, er svaret. Lyt til Jonathan Løws råd på IVÆKST Bloggen. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Ekspertblogger og serieiværksætter Jonathan Løw sætter fokus på diciplinen at pitche. Det er alfa og omega, at du som iværksætter er stand til at sælge din idé. Det gælder overfor investorer, banker, medarbejdere og ikke mindst kunderne. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
IT

Læs mere om, hvordan sociale medier kan have positiv indflydelse på arbejdspladsen. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.