Bloggen

Det gode pitch

Når man tager i betragtning, at vi som mennesker udsættes for gennemsnitligt 3000 budskaber om dagen, så kræver det ganske meget at skille sig ud fra mængden.

Derfor har jeg forsøgt at finde frem til fire principper for, hvordan du laver det gode pitch, som gør netop dit budskab svært at glemme.

1. Keep it simple

Du skal være god til at udelade ting af dit pitch. Ét sted at hente inspiration er blandt nogle af verdens mest succesfulde forsvarsadvokater, der har specialiseret sig i kun at præsentere juryen for få, men velvalgte kernebudskaber.

Det sker i erkendelsen af, at tilhørerne alligevel kun erindrer en brøkdel efterfølgende – derfor må man som advokat sikre sig, at de i det mindste husker de budskaber, der taler til ens klients fordel.

På samme måde bør du fokusere på ét eller maksimalt to kernebudskaber til dit pitch.

2. Overrask modtagerne

Det amerikanske flyselskabet Southwest Airlines er blevet berømte for deres evne til at overraske kunderne.

Du kender formentlig følelsen af at gå ombord på flyet, finde dig tilrette i sædet og så enten begynde at læse i et magasin eller tage en lur i det øjeblik, at stewarden begynder at fremføre sikkerhedsinstruktionerne. Du har hørt dem mange gøre før, så din opmærksomhed drifter ligeså stille og roligt væk.

Southwest Airlines præsenterer imidlertid aldrig disse sikkerhedsinstruktioner på samme måde to gange i træk. Nogle gange oplever man som passager instruktionerne fremsagt som et rap, andre gange som en operalignende arie.

Det har givet selskabet kant, men frem for alt bliver man overrasket og husker det i mange dage bagefter.

Dit pitch skal kunne lidt af det samme – levere noget, som tilhørerne ikke forventede, og som de derfor husker og som adskiller dig fra mængden.

3. Skab et stærkt billede

Vores evne til at huske i billeder er langt stærkere end i ord. Lav derfor et pitch som er bygget op omkring konkrete billeder, modtageren kan huske.

Tænk i at skabe nogle billeder som er nemme at se for sig – og svære at glemme bagefter.

4. Start with why

Vi mennesker vil gerne være en del af noget større end os selv. Vi vil gerne begejstres, inspireres, fascineres.

Det er vigtigt at holde sig for øje, så dit pitch ikke udelukkende tager afsæt i, hvad du gør, men i ligeså høj grad hvorfor du gør det.

Du kan hente god inspiration til denne del at dit pitch ved at se Simon Sineks efterhånden berømte TedX talk ”Start with why”:

Se Simon Sineks TedX talk her

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lige nu accepterer vi som webshops, at vi mister 20-30% af vores kunder i check-out flowet. Det gør vi formentlig, fordi det lige nu går ret godt for dansk e-handel, men også fordi vi tænker, at vi har optimeret så meget, vi kan.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw har kigget på sammenhængen imellem signalstoffer, iværksætteri og ledelse. Måske kan du genkende Jonathans betragtninger fra din egen arbejdsplads?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Der findes ikke meget, som er lige så livsbekræftende som at få en fantastisk ide. Konstant går man rundt og føler sig som en boble, der er ved at springe. Når vennerne spørger ind til, hvordan man har det, så har man egentlig kun lyst til at fortælle om idéen. Bliv klogere på hvordan du eksekverer på din idé.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Jonathan Løw skriver om vigtigheden ved at eksperimentere som iværksætter.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Salg

Er du iværksætter, men er salg ikke lige din ting? No worries. Her er nogle gode råd til, hvordan du kan lære at elske salg.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Når vi som mennesker skal træffe beslutninger under pres, har vi en tendens til at overanalysere mulighederne, fordi vi er bange for at træffe den forkerte beslutning. Problemet er, at vores mange overvejelser faktisk sjældent gør vores beslutninger bedre – nærmere tværtimod.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær' at produktudvikle. Simpelt og nemt - 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Forandringer er partout ikke lig med innovation. Det sker i et velment forsøg på at gøre innovation jordnært og mindre buzzword-agtigt, men i reduktionen af innovation til blot at være forandringer misser man et kæmpe stort potentiale for udvikling og målbare forbedringer.

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lær at begå dig på de sociale medier. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Jonathan Løw giver sit bud på, hvilke digitale trends vi i 2015 skal holde skarpt øje med. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
Tryghed

Gode råd er dyre. Det gode netværk er gratis. Lær blot at skille dig ud. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Lytter du højt nok til de svar, du giver dig selv og andre?

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Drømmer du om din egen virksomhed? Gør drømmene til virkelighed nu. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Kan man være succesfuld og lykkelig iværksætter? Ja, er svaret. Lyt til Jonathan Løws råd på IVÆKST Bloggen. 

Jonathan Løw

Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder

Tags:
IT

Læs mere om, hvordan sociale medier kan have positiv indflydelse på arbejdspladsen. 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.