Tags: Administration, Salg
Jonathan Løw er iværksætter og direktør for innovationsvirksomheden Listen Louder
28.05.2014Når man tager i betragtning, at vi som mennesker udsættes for gennemsnitligt 3000 budskaber om dagen, så kræver det ganske meget at skille sig ud fra mængden.
Derfor har jeg forsøgt at finde frem til fire principper for, hvordan du laver det gode pitch, som gør netop dit budskab svært at glemme.
1. Keep it simple
Du skal være god til at udelade ting af dit pitch. Ét sted at hente inspiration er blandt nogle af verdens mest succesfulde forsvarsadvokater, der har specialiseret sig i kun at præsentere juryen for få, men velvalgte kernebudskaber.
Det sker i erkendelsen af, at tilhørerne alligevel kun erindrer en brøkdel efterfølgende – derfor må man som advokat sikre sig, at de i det mindste husker de budskaber, der taler til ens klients fordel.
På samme måde bør du fokusere på ét eller maksimalt to kernebudskaber til dit pitch.
2. Overrask modtagerne
Det amerikanske flyselskabet Southwest Airlines er blevet berømte for deres evne til at overraske kunderne.
Du kender formentlig følelsen af at gå ombord på flyet, finde dig tilrette i sædet og så enten begynde at læse i et magasin eller tage en lur i det øjeblik, at stewarden begynder at fremføre sikkerhedsinstruktionerne. Du har hørt dem mange gøre før, så din opmærksomhed drifter ligeså stille og roligt væk.
Southwest Airlines præsenterer imidlertid aldrig disse sikkerhedsinstruktioner på samme måde to gange i træk. Nogle gange oplever man som passager instruktionerne fremsagt som et rap, andre gange som en operalignende arie.
Det har givet selskabet kant, men frem for alt bliver man overrasket og husker det i mange dage bagefter.
Dit pitch skal kunne lidt af det samme – levere noget, som tilhørerne ikke forventede, og som de derfor husker og som adskiller dig fra mængden.
3. Skab et stærkt billede
Vores evne til at huske i billeder er langt stærkere end i ord. Lav derfor et pitch som er bygget op omkring konkrete billeder, modtageren kan huske.
Tænk i at skabe nogle billeder som er nemme at se for sig – og svære at glemme bagefter.
4. Start with why
Vi mennesker vil gerne være en del af noget større end os selv. Vi vil gerne begejstres, inspireres, fascineres.
Det er vigtigt at holde sig for øje, så dit pitch ikke udelukkende tager afsæt i, hvad du gør, men i ligeså høj grad hvorfor du gør det.
Du kan hente god inspiration til denne del at dit pitch ved at se Simon Sineks efterhånden berømte TedX talk ”Start with why”: