Onlineekspert
02.08.2013
Markedsføring online er billigt og effektivt, og du når ud til masserne hurtigt. Tilmed er prisen pr. konvertering lav sammenlignet med traditionelle offline markedsføringskanaler.
Men de mange fordele har naturligvis også ulemper.
Netop hastigheden i spredningen af nyheder, såvel som det store antal brugere der rammes, kan give bagslag i en sådan grad, at det rammer omsætningen.
Dårlig omtale, skader mere end de fleste tror
Måske husker du den sure kunde, der fra flere år siden oprettede hjemmesiden ”lortebil.dk” - Et website der var dedikeret til at fortælle kundens oplevelse, af et reklamationsforløb med en såkaldt ”mandagsbil”.
Problematikken lå i en tvist mellem importøren og forhandleren, kunden blev lusen mellem to negle, der blev så tilpas presset, at alternative tiltag kom på banen.
Lortebil.dk blev massivt omtalt i nyhederne og fik gode placeringer på bilmærkets primære søgeord i søgemaskinerne. Uheldigt for bilmodellens rygte og for importøren, for ikke at tale om forhandlerens navn.
Det skader
Det er svært at sælge biler, når søgemaskinerne er fyldt med resultater, der fortæller det er en lortebil. Og det opdagede importøren hurtigt.
Sagen endte såvidt jeg husker med et forlig.
Siden nåede at være online længe og få voldsom omtale, hvilket uden tvivl har kostet store beløb i tabt salg.
Nå dine utilfredse kunder, før det koster på virksomhedens online rygte
Som iværksætter kan du opleve nøjagtigt det samme. Utilfredse kunder er rigtig gode til at ytre sig online og det er vigtigt at sørge for det aldrig kommer så langt.
Negative resultater ved søgning på virksomhedens navn, vil ofte koste omsætning i stor stil og bør tages meget seriøst.
Overvej derfor altid om det ikke er billigere, at indgå en aftale med en utilfreds kunde, frem for at holde på din rettigheder og opleve kundens hetz på dit firma online.
Det er ofte små beløb, der strides om, og det er i de fleste tilfælde nemt at omvende den utilfredse kunde til det helt modsatte ved at yde en usædvanlig god service.
Hold øje med dit online reputation
Google tilbyder et gratis værktøj, der sender mails, hvis et bestemt søgeord nævnes. Her kan du følge med i dit firmas omtaler online ved ganske enkelt at benytte dit firmanavn som søgeord.
Nævnes dit firmanavn, modtager du øjeblikkeligt en mail, med et link til det website, hvor dit firma nævnes.
Du finder værktøjet, som kaldes Google underretning, her.: Google Alerts