Bloggen

Lydmedie i marketingstrategi

Husk lydmediet, når du udformer din marketingstrategi

Allerede i 2018 skrev DR i deres årlige medierapport, at lydmediet var ved at genindtage sin placering i danskernes medieforbrug, og at fremtiden vil blive mere lydbaseret. Siden er populariteten af mediet kun steget blandt danskerne, som særligt kaster deres kærlighed over lydmedier som podcasts og lydbøger. Det kan derfor være en rigtig god ide at begynde at indtænke lyd i din kommunikation og marketing, hvis du ikke allerede gør det. 

 

Derfor vinder lydmediet indpas hos danskerne

Flere danske virksomheder skriver efterhånden podcastmediet ind som en del af deres marketingstrategi, men også lydbøger og artikler, hvor lyd og skrift kombineres, begynder at fylde mere og mere. Overvej bare på et medie som Zetland, dermed succes  har valgt at kombinere forskellige medieformer. Men hvad skyldes den stigende popularitet af lydmediet blandt danskerne? Det giver jeg et par bud på nedenfor. 

Passer ind i danskernes travle hverdag
Lydmediet er en medieform, der er nem at klemme ind i en hverdag, der efterhånden har nået sit mætningspunkt, når det kommer til visuelle medier. Lydmedier som podcasts og lydbøger gør det muligt at effektivisere mange trivielle hverdagsaktiviteter som rengøring, og madlavning, samtidig med at lytterne kan gøre dygtiggøre sig, holde sig opdateret eller blive underholdt. Lydmediet kan desuden også klemme sig ind i hverdagen på nye tidspunkter, der er utilgængelig for andre medieformer. Det kunne for eksempel være på cykelturen til arbejdet eller den ugentlige løbetur. 

Giver plads til fordybelse 
Det lyder måske paradoksalt, at lydmediet giver plads til fordybelse, når pointen ovenfor lyder, at det kan bidrage til en effektivisering af hverdagen. Men det er faktisk en af flere ting, lydmediet kan byde ind med. I en hektisk hverdag savner mange danskere den fordybelse, som der efterhånden er så lidt af. Et medie som en lydbog giver lytterne mulighed for at sætte sig ned, læne sig tilbage, lukke øjnene og forsvinde helt ind i dens univers. Det er altså en fremragende medieform til storytelling og til at vække følelser hos dine lyttere. 

Lydmediet er inkluderende 
Lydmediet, og særligt podcasts, er særdeles populært blandt de unge, men faktisk kan det også være en utrolig god formidlingsform, hvis din virksomhed henvender sig til et ældre publikum. Mange ældre vil have svært ved at fordybe sig i længere tid i det skriftlige medie, hvis synet driller. Til gengæld er det væsentligt nemmere for dem at lytte over en længere periode, hvor alt der skal til er et høreapparat. Lydmediet er derfor også et meget inkluderende medie. 

 

Sådan kan du inkorporere lyd i din marketing

Der er mange måder hvorpå, du kan inkorporere lydmediet i din kommunikation- og marketingstrategi. Det vigtigste er, at du begynder at tænke det ind fra start på samme niveau som andre medieformer, så det ikke bliver en eftertanke. 

Her har jeg samlet tre områder, hvor du passende kan tænke lyd ind i din kommunikation:

  • Skal du uddanne dine medarbejdere? I stedet for at bruge diverse e-learning værktøjer, så kan du overveje at gøre det via en podcast eller kombinere de to. Undersøgelser viser, at den viden medarbejderne får via podcasts, hænger bedre fast end hvis de eksempelvis sad i et klasselokale. 
     
  • Skal du i dybden med et emne? Har du et meget tungt emne, du gerne vil i dybden med, så kan lydmediet være en oplagt måde at kommunikere det ud på. Her er det nemmere at komme i dybden, forklare detaljer og give plads til fordybelse. 
     
  • Lyd i stedet for video? Video må siges at have gjort sit indpas i virksomheders marketing, men det kan også være en utrolig omkostningstung og tidskrævende proces, når både lys, lyd og billede skal spille. Derfor kan det være værd at overveje, om lydmediet kan erstatte video på nogle områder, som er væsentlig hurtigere at producere. 
     
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

På trods af vores lille størrelse, har Danmark en lang liste af musikere, der har sat Danmark på verdenskortet med flotte internationale succeser.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:

Rigtig mange virksomheder får på et eller andet tidspunkt brug for flere penge i deres virksomhed. Det kan eksempelvis være til vækst eller til at komme gennem en hård periode. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

De fleste virksomheder kender til udfordringen at finde det helt rette match, når det kommer til online markedsføring.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Det er snart to og et halvt år siden, den første corona-lockdown. Dengang vidste ingen, hvad det ville komme til at betyde. Vi blev dog hurtigt opmærksomme på, at nogle brancher ville komme til at lide slemt under disse nye restriktioner.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Spørgsmålet over dem alle, hvad end man ønsker at udbyde eller hyre livemusik. For kender man ikke så meget til området, kan det være svært at forstå prisen på livemusik.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Efter over et år med forfærdelige vilkår for livemusikere, ser tiden endelig ud til at lysne, og det er virkelig også tiltrænkt. Musikere og komponister mistede nemlig hele 44 % af deres indtægt i 2020.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Når du starter op som selvstændig, er der mange ting, du skal tage stilling til. En af dem er, hvilken form for arbejdskontor du ønsker at have. Du kan selvfølgelig skaffe dig dine egne erhvervslokaler ved hjælp af boligrådgivning, men er din virksomhed i sin spæde start, så er det ikke sikkert, at indtægterne er til det endnu. I denne artikel kommer jeg med et par forslag til arbejdskontor for dig, der lige er startet op som selvstændig.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

At gå selvstændig kan være en fantastisk fed og befriende oplevelse, men det er ofte også en helt ny verden, hvor man pludselig skal tage stilling til en masse opgaver, som før blev taget hånd om af andre, når man er arbejdstager. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du skal huske at læse op på, når du tager rejsen fra arbejdstager til selvstændig. 
 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Der er ingen tvivl om, at corona har ramt rigtig mange brancher hårdt. Særligt fly-, rejse-, restaurations- og nattelivsbranchen har været særligt hårdt ramt, hvor sidstnævnte har været helt lukket ned i et årstid. Men der er heldigvis også flere brancher, der er har nydt godt at den såkaldte “corona-effekt”. I denne artikel ser vi nærmere på fire af de brancher, der har opnået stor fremgang under pandemien. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Der er rigtig mange iværksættere, der lige nu må se sig nødsaget til at arbejde hjemmefra, og det kan være frustrerende på rigtig mange parametre. Desværre er det også en arbejdsform, der hurtigt kan føre til skader på grund af manglende variation og bevægelse i hverdagen. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du som travl iværksætter kan gøre for at undgå arbejdsskaderne.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Går du med en drøm om at blive freelance oversætter? I denne artikel giver jeg dig fem tips til, hvordan du kommer godt fra start. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Hvad enten du er i opstartsfasen med din virksomhed, eller har været i gamet i en årrække, så vil det være uundgåeligt, at du på et tidspunkt skal gennemføre en form for brugerundersøgelse for at opnå et større kendskab til dine kunder. Men hvad er egentlig den mest optimale løsning? Det giver jeg mit bud på i denne artikel. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Gennem tiden har den digitale scene ændret sig utallige gange. I slutningen af 90’erne og starten af 0’erne stormede de moderne søgemaskine frem, der kunne finde og organisere alt indhold. Senere i 0’erne begyndte de sociale medier for alvor at tage fat og blive allemandseje.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

De fleste har oplevet, hvordan hele musikbranchen er blevet mere og mere digital. Det handler om alt fra produktionen af musik, til hvordan vi hører den.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:
Økonomi

Rigtig mange iværksættere har brug for et køretøj, så de kan komme til møder, på messer eller leverer deres ydelser på kundens adresse. Det er dog de færreste iværksættere, der har styr på, hvordan man håndterer hele den del med bil.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Esport er virkelig stormet frem. Counter Strike kan ses i Royal Arena, League of Legends kan ses i Emperial-biografen og FIFA begynder at fylde hos de traditionelle danske medier. Det betyder selvfølgelig også, at esport kommer til at påvirke erhvervslivet, hvilket inkluderer iværksætterlivet.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:
Økonomi

Iværksætteri trender i Danmark, og det er absolut ikke en nyhed. Faktisk har iværksætterne stormet frem siden år 2009, da den værste del af Finanskrisen var overstået. Vækstanalyse.dk slår i en rapport fra sidste år fast, at over 20.000 nye iværksættervirksomheder fik deres CVR nummer registreret i år 2016, og at kurven desuden er opadgående.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Internettet vrimler med lykkehistorier om iværksættere, hvilket egentlig også er inspirerende og lærerigt. Ind imellem kan det dog være mere inspirerende og lærerigt at høre om andres fejl - og om de initiativer, der skal vende modvind til medvind.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Dronerne har længe stormet frem, og det har været mere end tydeligt, hvordan private er blevet større og større dronefans.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:
Økonomi

Som iværksætter er der mange nye forhold, der skal tages stilling til. Det samme er gældende, når firmabilen skal anskaffes. Skal bilen leases eller købes?

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Vi får hele tiden af vide, at vi som privatpersoner skal værne om miljøet, og vi skal omstille os til mere miljøvenlige vaner - men hvad med iværksættere?

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Har jeres virksomhed droppet at arbejde med SEO grundet manglende inhouse-kompetencer og budget? Så læs min artikel her!

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.