Bloggen

The Entrepreneur Rockstar – en skabs-iværksætter d(r)ømmer

Tags: Tryghed

”Iværksætter som 12-årig” ”4-timers arbejdsuge” Markedet er fyldt med bøger og historier om den succesfulde iværksætter. Diverse tv-konkurrencer for iværksættere tiltrækker hundredevis af gode ideer, og hvis vi lægger de skabsiværksættere til, som ikke har lyst til at dele deres gode ideer på tv, må vi kunne konkludere, at det ikke skorter på ideer. I hvert fald en håndfuld af de ideer må være det nye Skype eller noget så genialt som pap-kraven på takeaway-kaffen. Men virkeligheden er, at rigtigt mange af os går rundt med en god ide, som vi ikke tager os sammen til at handle på. Det er et problem, fordi nye virksomheder er helt afgørende for en dynamisk økonomi og for den langsigtede vækst og fornyelse i samfundet. Hvordan kan det være, at vi ikke er kommet ud af starthullerne?

 

Måske ligger svaret lige for: Vi tør ikke tage springet som iværksættere. GEM-rapporten fra 2012 viste, at kun hver tredje dansker i den arbejdsduelige alder tror på, at de har, hvad der skal til for at blive iværksættere.

Vi skal altså frem for alt blive bedre til at tro på vores ideer og gøre dem til forretninger.

Men tro betaler ingen regninger, og mange af os holdes tilbage ved udsigten til at leve på en sten det første års tid. Ellen Rohr, Bare Bones Biz Inc, hjælper amerikanske iværksættere med at starte succesfulde virksomheder. Hun advokerer for, at en virksomhed kan startes op på en weekend – med profit fra førstkommende mandag. Også i Danmark er der mange tilbud til iværksættere – konferencer, diverse internetportaler med gode råd om at lave hjemmesider, forretningsplaner og så videre. Udgangspunktet for succes er, at der stilles skarpt på visionen. Hvad er det, du ønsker dig allermest i livet?

Definitionen på succes er ikke desto mindre forskellig fra iværksætter til iværksætter. For nogle er det primært profit. Andre er drevet af at gøre en forskel i samfundet med konkrete, bæredygtige løsninger. For dem er det nok at de kan leve af deres forretning.

Men, der er stadig det med regningerne. Jeg kan have nok så god en ide og være 100% klar på, hvad det er, jeg ønsker mig mest af alt. Iværksætterdrømmen står og falder med min evne til at sælge ideen og senere produktet. Der er flere bud på, hvad den gode sælger er. Brian Stahlhut Christiansen, Milestone Selling, fokuserer på værdibaseret og procesorienteret salg.  Det indebærer bedre holdninger til salg - hvorfor er det at kunder i virkeligheden køber? Hvad kræver det at sælge? Hvad er de bedste teknikker til at komme i dialog med flere kundeemner? Jeg har tænkt mig at starte der og se, hvor den metode bringer mig hen.

Personligt hører jeg til den kategori som ønsker at gøre en forskel i samfundet, og heldigvis har jeg et godt netværk, som kan hjælpe mig på vej. Ellen, Brian og jeg mødes med en masse andre ildsjæle til ”Iværksætter Med Succes” i Tivoli Congress Center den første lørdag i oktober. Seminaret giver rig mulighed for involvering, debat, gode råd og inspiration fra flere iværksættere og erhvervsfolk fra Danmark og udlandet.

IVÆKST aktuelt: Vær med til at hylde de iværksættere, der er blevet skudt ud af starthullerne som en katapult. Indstil dine iværksætterfavoritter til IVÆKSTprisen 2013 - klik her.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.