Bloggen

Nye retningslinjer for betaling på nettet

Tags: Jura

Et stigende antal klager fra forbrugere, der er blevet bundet af abonnementsfælder, har nu fået Forbrugerombudsmanden til at lancere et sæt nye retningslinjer for betaling ved fjernsalg. Håndtering af betalinger på nettet har længe været et område præget af tvivl om, hvad du som netbutikejer må og ikke må, når du hæver pengene på forbrugernes betalingskort. Derfor stiller Forbrugerombudsmanden nu større krav til vilkårene for betaling på nettet. De nye retningslinjer træder i kraft 1. september.

 

Det betyder retningslinjerne for dig

De vigtigste ændringer i forbindelse med betaling på nettet vedrører abonnementsaftaler med direkte træk på kundens betalingskort, men alle der driver en netbutik bør være opmærksomme på de nye retningslinjer, når de træder i kraft d. 1. september. Herunder kan du se de vigtigste punkter:

  • Ved tilbagevendende betalinger, fx. abonnementsaftaler, skal forbrugeren have tilsendt en kopi af aftalen
  • Ændrer betalingsbeløbet sig, skal forbrugeren have besked senest 8 dage inden betalingen, og netbutikken skal acceptere indsigelser mod betalingen i op til 14 dage efter, at beløbet er trukket. Retningslinjerne for varsling gælder dog først fra 1. januar 2015
  • Reserveres et beløb på forbrugerens konto/betalingskort, skal du som netbutik have klare procedurer, der sikrer, at der straks gives besked til indløser, hvis f.eks. en betaling fortrydes eller på anden måde annulleres
  • Forudbetaling må kun foregå med udtrykkeligt samtykke fra forbrugeren og skal fremgå af ordrebekræftelsen
  • Registrering og genbrug af kortoplysninger kan kun foregå, hvis forbrugeren har givet aktivt samtykke til dette

 

Hvad betyder aktivt og udtrykkeligt samtykke?

For at et samtykke givet af forbrugeren er gyldigt, kræver det, at han eller hun aktivt klikker ja til, at kortoplysninger registreres, eller at der skal ske forudbetaling. Det betyder, at samtykket ikke kan afgives ved, at forbrugeren alene klikker ja til dine forretningsvilkår.

 

Du kan læse meget mere om retningslinjerne på Forbrugerombudsmanden.dk

 

Kilde: Forbrugerombudsmanden og BechBruun

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Webshops på tablets og mobil er ofte skåret helt ind til benet. Men hvor meget må man egentlig fjerne, før man kommer på kant med loven?

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Undgå Facebooks spamfælder ved at kende vores gode råd

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forhandler du produkter, der henvender sig til børn og unge, er der tre punkter, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med din markedsføring.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni ændres kravene til, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse kunden om forud for købet. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår, at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Driver du en netbutik og markedsfører du dig gennem f.eks. nyhedsbreve, kan det godt betale sig at kende spamreglerne. Faktisk har du nok ikke råd til at lade være.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du som netbutik skal have dem, er her en række ting, du bør vide.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.