Bloggen

Forbrugeraftaleloven på tablets og mobil - Det bør du vide

Tags: Jura

Når man handler på nettet fra sin smartphone, der har en noget mindre skærm end en computer, er for mange elementer og informationer forstyrrende for den købsproces, du gerne vil have kunden til at gennemføre.

Derfor er de bedst fungerende mobiludgaver af webshops oftest skåret ind til benet, så kunden kun ser det allermest nødvendige.

Denne tilgang til opbygningen af et godt mobilsite clasher til tider med alenlange handelsbetingelser og efterlevelse af lovens bogstav fra a-z, hvorfor nogle webshops skærer et hjørne eller to, når shoppen skal gøres brugervenlig.

Der er dog klare grænser for, hvor meget information du må fjerne fra mobilsitet.

5 ting du ALTID skal oplyse om

Helt konkret er der fem oplysninger, der SKAL være tilgængelige på mobiludgaver af danske webshops.

Er de det ikke, risikerer du at stå skidt rent juridisk. Alt efter hvilken eller hvilke oplysninger der mangler, kan det eksempelvis betyde, at den aftale, du har indgået med kunden, slet ikke er gyldig, eller at du forlænger kundens fortrydelsesfrist med helt op til et år. De fem nødvendige oplysninger er:

  • Oplysninger om den erhvervsdrivende bag webshoppen. Herunder adresse, mailadresse og cvr.nr.
  • Oplysninger om varens vigtigste egenskaber
  • Oplysninger om den samlede pris inklusiv gebyrer, fragt og øvrige tillægsomkostninger
  • Oplysninger om kundens fortrydelsesret
  • Oplysninger om en aftales varighed og om opsigelse af denne aftale

Hvad så med resten

Men er der ikke noget med, at kunder på danske webshops også skal oplyses om købelovens mangelsregler, vilkår for betaling og en lang række andre informationer? Svaret er jo, og det skal de også, selvom handlen foregår via tablet eller mobil.

Her er det dog tilladt udelukkende at henvise til dem, eksempelvis via et link til handelsbetingelserne på den almindelige udgave af din webshop.

Driver du en e-mærket webshop, og er du i tvivl om, hvorvidt du på mobiludgaven af shoppen giver dine kunder de oplysninger, de har krav på, sidder e-mærkets jurister klar til at hjælpe - kvit og frit.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Du kan sikkert allerede mærke det på dit eget besøgstal. Juleræset er i gang, og det trækker endnu flere kunder til de danske webshops. Vil du gerne have så stor en bid af julekagen som muligt, er det nu, du skal i gang.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Vil du i 1 år og 14 dage være tvunget til at betale det fulde beløb tilbage på en returneret vare? Og vil du fjerne muligheden for at fratrække en eventuel værdiforringelse fra de udtrådte løbesko, kunden har sendt retur? Nej vel? Læs, hvordan du undgår det.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Jurasprog kan til tider blive så kringlet og nærmest uforståeligt, at det giver enhver ikke-jurist grå hår. Derfor har jeg oversat juraens oldgræsk til forståeligt dansk.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Undgå Facebooks spamfælder ved at kende vores gode råd

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

”Fri ombytning”– hvad indebærer det? I dette indlæg har jeg gjort det let for dig at finde rundt i nogle af de udtryk, der oftest bruges i forbindelse med julehandlen på nettet.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forhandler du produkter, der henvender sig til børn og unge, er der tre punkter, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med din markedsføring.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I dag træder nye retningslinjer for betaling på nettet i kraft. Jeg har gjort det nemt for dig at finde ud af, om de nye retningslinjer vedrører dig og din netbutik. 

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

I den nye forbrugeraftalelov er der en række ændringer i forbindelse med kundens ret til at fortryde et køb, som er væsentlige for dig, der driver netbutik. Ifølge den nye lov må forbrugeren nemlig returnere brugte varer. Bliv klogere på, hvordan du håndterer sådanne varer i dette indlæg.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft d. 13. juni ændres kravene til, hvilke informationer du som netbutikejer har pligt til at oplyse kunden om forud for købet. Læs med her og find ud af, hvordan du undgår, at kunden pludselig har 12 måneders fortrydelsesret.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Den 13. juni træder en ny forbrugeraftalelov i kraft. Med den nye lov kommer en række væsentlige ændringer, som det bliver afgørende for dig med netbutik at kende. Læs med og find bl.a. ud af, hvordan den nye lov gavner dig som erhvervsdrivende.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Driver du en netbutik og markedsfører du dig gennem f.eks. nyhedsbreve, kan det godt betale sig at kende spamreglerne. Faktisk har du nok ikke råd til at lade være.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Som bekendt er den bedste (og værste) reklame den, der går fra mund til mund. Driver du en netbutik, er det derfor altafgørende, hvordan du håndterer potentielle konflikter med dine kunder.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Forretningsvilkår, aftalevilkår og handelsbetingelser, ja kært barn har mange navne, og når indholdet skal tilpasses, er mulighederne endnu flere. Udover at du som netbutik skal have dem, er her en række ting, du bør vide.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura, Salg

Driver du en netbutik, er det vigtigt at huske på, at julen for mange danskere starter allerede i oktober. Få 10 gode råd til, hvordan du kan gøre din netbutik klar til julekunderne.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
Jura

Spørgsmålet er ikke altid så ligetil at besvare. Det afhænger nemlig i høj grad af, hvordan man ser på det, og faktisk kan det ende med at blive forskellen på succes og fiasko.

Camilla Engel Post

Chefjurist hos e-mærket

Tags:
IT, Salg

Nem og gratis adgang til millioner af kunder og frit slag for diverse kreative markedsføringstiltag. Ja, det lyder godt, ikke? Men der også her regler for, hvordan man markedsfører sig i overensstemmelse med såvel dansk lovgivning som Facebooks egne regler. Læs med her.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.