Bloggen

Disse marketing-tendenser skal du holde øje med i 2016

Markedet for online marketing ændrer sig kontant, og nye tendenser og muligheder udvikles hele tiden. Når du lægger din online markedsføringsstrategi for året, er det afgørende at have fokus på de nyeste tiltag og muligheder, hvis din virksomhed vil følge med blandt de bedste.

Det kan dog være svært at holde styr på, hvilke online trends der er kommet for at blive. For at gøre det mere overskueligt er her de tendenser, der især kommer til at præge online marketing i 2016.

1. Content på de sociale medier

Content marketing har gennem de sidste fire år været en af de helt store tendenser inden for online marketing, og det vil fortsat præge år 2016. I den forbindelse kommer sociale medier til at spille en endnu større rolle.

Annoncering er blevet et centralt parameter på sociale platforme som Facebook og Instagram, og udgør da også et yderst effektivt redskab, når du vil nå ud til dine kunder.

Indholdet er dog mindst lige så vigtigt, da det relevante indhold er afgørende for effekten af din eksistens og synlighed online. Med den rette content-strategi kan du skille dig ud fra mængden og stå skarpt i forhold til dine konkurrenter.

2. Fokus på mobil-formatet

Hvis du ikke allerede har fokus på mobil-formatet, er det på tide, at du får det. Ifølge DR Medieforsknings årlige rapport om danskernes mediebrug bruger flere og flere danskere mobilen til at gå på nettet, hvilket tydeligt ses i nedenstående graf.

 

Tendensen til at gå på nettet via mobilen vil fortsat præge 2016.

Websites bør derfor designes til det mobile publikum, så de nemt kan tilgås via smartphone og tablet. 

En metode, som kan gøre dette nemmere, er responsive, mobilvenlige websites, som tilpasser sig efter den skærm, de bliver set på. Når det er nemt at tilgå og bruge websitet fra mobilen, vil det betyde, at du får flere glade kunder.

3. Apps giver websites konkurrence

Google har tilbudt indeksering af apps i et stykke tid, men da de rangerende muligheder for apps bliver mere komplekse, vil 2016 være året, hvor fordelene inden for apps kommer i fokus. 

De mobil-optimerede hjemmesider appellerer til det mobile publikum, men apps kan med tiden begynde at erstatte dem. Vi er stadig flere år væk fra, at apps helt erstatter hjemmesider som medie, men 2016 bliver alligevel et afgørende år på dette område.

4. Nye reklameformaterede apps  

Som tidligere nævnt kommer apps endnu mere i fokus i år 2016 end tidligere, og det afspejles også på app-markedet, hvor udviklingen fortsat accelererer.

I december annoncerede Google på deres AdWords-blog et nyt mobilt format, Trial Run Ads, som tillader brugerne at afspille en 60 sekunder lang demo af det spil, de overvejer at downloade – men uden egentlig at downloade det. På den måde undgår man at downloade og betale for en app eller et spil for derefter at finde det ubrugeligt.

Et andet mobilt reklameformat, annonceret af Google i selvsamme blogpost, er Interactive Interstitial Ads. Det fungerer som en lille teaser til en bestemt app, i form af HTML5-annoncer, som du kan give til en bestemt kunde i din målgruppe, før de overhovedet downloader app’en. Du kan således adressere en bid af din app til de personer, der vil finde den interessant.

5. Video-content og videoannoncering

Video er et godt værktøj til at skabe relevant og engagerende content, da der er flere elementer i video-perspektivet, som appellerer til det moderne individ. Tilmed behøver man ikke dyrt udstyr for at producere disse videoer – det kan nemt gøres med en smartphone, endda med et tilfredsstillende resultat.

2016 vil være året, hvor der kommer skub i video-annoncering. Det lader nemlig til, at Google vil introducere in-SERP video-annoncering, der betyder, at videobaserede annoncer inkluderes i søgningen, snarere end de tekstbaserede og lejlighedsvise billedbaserede annoncer, som vi kender.

Med tiden er brugere blevet mere og mere accepterende over for online video-annoncer, og hvis denne trend fortsætter, vil vi sandsynligvis opleve flere videobaserede annoncer på flere platforme.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Bjarke Bekhøj

Iværksætter og direktør i online marketing virksomheden Compell

Der ligger en masse muligheder for eksponering i LinkedIn - men hvordan får du mest muligt ud af det sociale erhvervsmedie? Bjarke Bekhøj guider dig til, hvilke typer opslag du helt konkret bør poste.

Bjarke Bekhøj

Iværksætter og direktør i online marketing virksomheden Compell

Videomarketing stormer frem, og du kan ligeså godt hoppe med på vognen med det samme. Bjarke Bekhøj har samlet fem tips til, hvordan du kommer i gang.

Bjarke Bekhøj

Iværksætter og direktør i online marketing virksomheden Compell

Mailflows er endnu et aspekt af den digitale marketings mange muligheder. Skynd dig at komme i gang!

Bjarke Bekhøj

Iværksætter og direktør i online marketing virksomheden Compell

Tags:
Salg

Det er tid til at revurdere kundeservicen på din webshop.

Bjarke Bekhøj

Iværksætter og direktør i online marketing virksomheden Compell

Tags:
IT

Der findes en række simple - men undervurderede – værktøjer og tiltag, som du bør rette din opmærksomhed mod, hvis du for alvor ønsker at se en effekt af din optimeringsindsats.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.