Sprognørd, SEO-specialist og content-specialist.
21.02.20182017 var et spændende år for SEO, hvor der skete en række interessante ændringer. En af de mere markante var muligheden for at få vist længere meta-beskrivelser. Mange eksperter forventer endnu større ændringer i 2018, hvorfor os, der arbejder med dette felt, kan se frem til et begivenhedsrigt år.
Jeg har læst op på, hvad verdens førende SEO-eksperter kommer med af forudsigelser for fremtidens SEO, og hvilke tendenser, de mener, kommer til at dominere i 2018. De mange forskellige forudsigelser har jeg kogt ned til tre:
Googles Knowledge Graph kommer til at fylde en del
Igennem de sidste par år har Google fokuseret på at vise deres brugere det, som Google kalder en “featured snippet”.
En featured snippet er en lille tekstboks, som fortæller brugerne noget væsentligt om det, de søger efter. En featured snippets vil særligt komme i forbindelse med hv-spørgsmål - eksempelvis vil en søgning på 'hvordan bliver man ejendomsmægler?' formentlig fremprovokere en feautered snippet.
Denne udvikling kan være en trussel for nogle virksomheders SEO, da en konsekvens formentligt bliver, at nogle Google-brugere finder svaret på søgningen i toppen af SERP’en og derfor ikke klikker ind på nogen hjemmesider.
Man skal være up to date med stemmesøgninger
Mange har efterhånden allerede investeret i smart-højttalere som Amazon Echo og Google Home. Disse højttalere kan meget andet end at spille musik. De kan blandt andet også levere svar på søgninger, man laver via sin stemme
I takt med at flere og flere køber disse smart-højttalere, vil der formentligt ses en yderligere stigning i stemmesøgninger. Allerede nu er mange bevidste om, at stemmesøgninger adskiller sig markant fra tekstsøgninger. Hvis man vil findes på stemmesøgninger, skal man typisk bruge andre fraser, end når det kommer til tekstsøgninger. Derfor kommer dette felt sandsynligvis til at fylde en del i fremtidige on page-strategier.
Søgeresultaterne vil blive stadig mere personaliserede
Meget tyder på, at søgeresultaterne fremover vil blive endnu mere personaliserede, end de er i dag. Det er har længe været et erklæret mål for Google at levere personaliserede søgeresultater, der tager udgangspunkt i den søgendes søgehistorik, cookies og andre informationer, og meget tyder på, at denne udvikling tager yderligere fart i 2018.