Bloggen

Webshopejer - Her er de 3 typiske SEO-fejl

Søgemaskineoptimering står højt på mange danske e-købmænds to-do-list.

Desværre er det ikke noget uvant syn, at mange webshopejere giver op på halvvejen, da de begår en række SEO-fejl, som gør at de har rigtigt svært ved at opnå gode placeringer på Google.

Lad os derfor her se på tre af de typiske fejl, som webshopejere begår.

1. Duplicate Content

At benytte leverandørens produkttekster, er ikke velset fra Googles side.

Din webshop har derfor meget mere at byde på set med søgemaskinernes briller, hvis du skriver dine produkttekster selv. Længere tekststykker er at foretrække frem for kortere tekststykker. En kort unik tekst, vil dog være at foretrække, set i forhold til en lang tekst som andre hjemmesider også benytter.

Unikke produkttekster giver både din hjemmeside mere troværdighed og hjælper samtidig dig med at blive fundet på long tail søgninger, som dine konkurrenter nødvendigvis ikke bliver fundet på.

Den tid og de ressourcer som det kræver at skrive tekster fra bunden af, er derfor tit givet godt ud.

2. Kategoritekster ”below the fold”

Mange webshopejere er ikke fan af kategoritekster og skriver dem derfor kun for søgemaskinernes skyld. Teksterne placeres så nedenunder alle produkterne i kategorien, således at teksten er helt i bunden af kategorisiden. Google er dog ikke dummere, end de godt kan regne ud, at din tekst ikke er ment til at blive læst af ”rigtige mennesker”, når den er placeret her.

Har du derfor mulighed for det, så sørg for at dele din kategoritekst op, således at der er et par linjers tekst ”above the fold” (i toppen af hjemmesiden, som man kan se uden at scrolle). Med et par linjers tekst som indledning og en overskift placeret synligt i toppen af din kategori, viser du Google, at dine tekster rent faktisk også har værdi for dine besøgende.

På min egen shop, har jeg typisk 2-4 linjers indledning i toppen af kategorierne samt et længere tekststykke i bunden af kategorierne. Løsningen her er både brugervenlig og SEO-venlig.

3. Dårlig intern linkbuilding

Søgemaskinerne bruger dine interne links til at se, hvilke undersider som du prioriterer højere end andre. Undervurder derfor ikke effekten i at lave fornuftige interne links mellem dine sider.

Det er vigtigt, at ankerteksterne på interne links er naturlige. Alt for mange benytter desværre linktekster, som udelukkende matcher søgeordet. Her er det langt bedre at lade halve eller hele sætninger linke mod en given underside.

Eksempel på en unaturlig ankertekst: ”Et sikkert sommerhit er vores ismaskiner med indbyggede kompressorer. De kan fås…”

Eksempel på en naturlig ankertekst: ”Et sikkert sommerhit er vores ismaskiner med indbyggede kompressorer. De kan fås…”

Jeg vil anbefale at bruge værktøjet Siteliner, til at tjekke din interne linkstruktur med. Sortér dine sider efter ”page power” under "your pages" og se om der er vigtige undersider, som har en lav score. Er det tilfældet, kan du lave en ”site:webshop.dk søgeord”-søgning på Google, og finde frem til relevante undersider, som du kan lave links fra til den enkelte underside.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.