|
|
Side 1 af 1 |
[ 2 indlæg ] |
| Udskriv emne | Forrige emne | Næste emne |
| Forfatter | besked |
|---|---|
|
Bruger oprettet: 21. jan 2010, 22:39 Indlæg: 1 |
Hej,
Jeg overvejer at blive selvstændig og arbejde som konsulent indenfor økonomi. Jeg er bare lidt i tviv om konsekvensen af dette hvis jeg bliver gravid og skal på barsel i 12 mdr. Er jeg så berettiget til barselsdagpenge? Tænkt eksempel: Jeg har indtil nu været alm lønmodtager som økonom. Jeg får et konsulentjob hvor jeg har ca. 30 timer per uge - det løber fra februar til og med maj måned. Jeg opretter CVR nummer og sender faktura hver måned. Fra 1. juni har jeg muligvis ikke noget andet på hånden, kan jeg så modtage dagpenge? (er medlem af a-kasse). Derudover - hvis jeg nu bliver gravid og skal gå fra på barsel, vil det så have nogen indflydelse på om jeg kan få barselsdagpenge fra det offentlige - skal man være medlem af barselsfonden? Jeg har fundet nedenstående på hjemmesiden: Som selvstændig erhvervsdrivende eller medarbejdende ægtefælle har du ret til barselsdagpenge, hvis du opfylder visse krav om beskæftigelsens omfang. Du skal have drevet selvstændig virksomhed i mindst 18 timer om ugen i 6 måneder inden for de sidste 12 måneder og hele den seneste måned før orlovens begyndelse. Hvis du tidligere har været lønmodtager, medregnes denne beskæftigelse, når 6 månederskravet skal opgøres Men jeg kan ikke gennemskue det, hvis jeg feks efterfølgende er ledig og modtager dagpenge eksempelvis indtil jeg går på barsel? På forhånd tak for svar! (en eller anden...) Mvh |
| 21. jan 2010, 22:51 |
|
|
Administrator Bruger oprettet: 30. jun 2008, 14:34 Indlæg: 35 |
Hej Maymann,
Omkring udbetaling af dagpenge kan DANA http://www.dana.dk oplyse, at dagpengereglerne for selvstændige er, at du skal lukke din virksomhed helt og dokumentere, at den er lukket for at få udbetalt dagpenge. Angående dit spørgsmål om barselspenge bør du kontakte din kommune, så de kan svare specifikt i forhold til din situation. Vi kan oplyse, at kravene generelt er, at du skal opfylde en af følgende betingelser: - have været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger og i denne periode have arbejdet mindst 120 timer - være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor - inden for den seneste måned have afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse på mindst 18 måneder - føder eller adopterer kort før afslutningen af en uddannelse (hør nærmere i kommunen om, hvorvidt du er berettiget) - være elev i lønnet praktik - have været beskæftiget med selvstændigt erhverv i mindst 6 af de seneste 12 måneder, heraf den seneste måned før dit fravær Mvh. IVÆKST |
| 10. feb 2010, 16:50 |
|
|
|
Side 1 af 1 |
[ 2 indlæg ] |
|
Alle tider er UTC + 1 time [DST ] |